Aimée de Jongh: Grootmeester van het Beeldverhaal
Aimée de Jongh en haar nieuwe strip ‘Heer van de Vliegen’
Aimée de Jongh is zonder twijfel een van de meest boeiende en invloedrijke stemmen in de hedendaagse Nederlandse stripwereld. Als stripauteur, illustrator en animator is haar werk zowel in Nederland als internationaal bekend. Haar nieuwste werk, een adaptatie van Heer van de Vliegen (naar William Golding's Lord of the Flies), voegt zich naadloos in haar indrukwekkende oeuvre, waarin ze zowel fictie als non-fictie met gevoel en scherpzinnigheid verkent.
Een veelzijdige carrière: van Snippers tot Dagen van Zand
De carrière van Aimée de Jongh begon op jonge leeftijd toen ze de dagelijkse strip Snippers voor de krant Metro maakte. Hoewel deze humoristische strip haar populariteit snel deed stijgen, is het haar werk in de graphic novel-sector dat haar wereldwijd erkenning bracht. Haar eerste grote succes, De terugkeer van de wespendief, verkent zware thema’s zoals verlies en schuld. Deze strip werd later verfilmd, wat De Jongh’s veelzijdigheid als verhalenverteller verder onderstreept.
|
|
Een andere belangrijke mijlpaal in haar carrière was Bloesems in de Herfst, een samenwerking met de Belgische scenarist Zidrou. Dit werk gaat over liefde en ouder worden, thema’s die niet vaak in strips worden behandeld, zeker niet met de diepgang en gevoeligheid die Aimée erin legt. Het duo won er meerdere prijzen mee, waaronder de “Prix Atomium de la bande dessinée”. Aimée’s werk toont keer op keer dat strips veel meer kunnen zijn dan simpel amusement; ze kunnen ons aan het denken zetten over de diepere aspecten van het mens-zijn.
De doorbraak: Dagen van Zand
Het boek dat Aimée’s reputatie als internationaal gerespecteerd auteur definitief vestigde, is Dagen van Zand, een indrukwekkende graphic novel over de Dust Bowl, een waargebeurde klimaatramp in de jaren 30 in de Verenigde Staten. Dit boek werd een bestseller in zowel Nederland als Frankrijk en sleepte prijzen in de wacht in onder meer Amerika en Japan. Met Dagen van Zand heeft De Jongh aangetoond dat graphic novels krachtige media kunnen zijn voor het verkennen van historische en menselijke thema’s.
Heer van de Vliegen: een gewaagde adaptatie
In 2024 zet De Jongh opnieuw een stap in de wereld van de literaire adaptaties met haar nieuwste werk Heer van de Vliegen, gebaseerd op de klassieker van William Golding. Deze bewerking van het verhaal over een groep jongens die op een onbewoond eiland stranden, is een gewaagde onderneming. De originele roman staat bekend om zijn psychologische diepgang en de verontrustende kijk op menselijke natuur. Aimée de Jongh slaagt erin om deze donkere thema’s te vertalen naar haar visuele stijl, waarbij de spanning en de morele dilemma’s van het verhaal op indrukwekkende wijze tot leven komen.
Non-fictie: Taxi! en de kracht van menselijke interacties
Naast haar fictieve werk is Aimée ook bekend om haar non-fictiestrips. Een voorbeeld hiervan is Taxi!, een autobiografisch werk waarin De Jongh haar ervaringen met taxiritten in verschillende landen beschrijft. Van Los Angeles tot Parijs en Jakarta, deze ontmoetingen vormen kleine, intieme portretten van menselijke interactie. Ze legt vast hoe gesprekken met onbekenden soms onverwachte diepte kunnen hebben, en hoe deze vluchtige ontmoetingen ons iets over onszelf kunnen leren.
Samenwerking met Zidrou: Bloesems in de Herfst en Zestig Lentes
Een ander hoogtepunt in Aimée's carrière is haar samenwerking met Zidrou, een van de bekendste scenaristen in de Europese stripwereld. Hun eerste samenwerking, Bloesems in de Herfst, behandelt het thema van liefde op latere leeftijd en doorbreekt daarmee het taboe rond oudere koppels in strips. De scène waarin het zestigjarige stel vrijt, is een van de meest besproken scènes uit het boek, omdat het zo ongebruikelijk is om dit soort onderwerpen op een respectvolle en realistische manier in beeld te brengen.
Later werkten ze opnieuw samen aan Zestig Lentes, een strip over een vrouw die besluit haar leven om te gooien op haar zestigste. Deze verhalen laten zien dat Aimée graag onderwerpen aansnijdt die in andere media vaak onderbelicht blijven, zoals de liefde en levenslust van oudere personages.
|
|
De kunst van het beeldverhaal
Naast haar werk als auteur is Aimée de Jongh ook docent aan ArtEZ, waar ze lesgeeft in Comic Design. Ze benadrukt het belang van beeldverhalen, niet alleen als entertainment, maar ook als medium om verhalen te vertellen die anders moeilijker te verwoorden zijn. Haar achtergrond in animatie draagt bij aan haar vermogen om beweging en emotie vast te leggen op de pagina, wat haar werk een extra dynamische laag geeft.
Conclusie: een brug tussen twee werelden
Als een kunstenaar die regelmatig de grenzen van het medium strip opzoekt, blijft Aimée de Jongh zichzelf heruitvinden. Haar werk vormt een brug tussen klassieke strips en moderne graphic novels, tussen fictie en non-fictie, en tussen diepe menselijke emoties en maatschappelijke thema’s. Met de publicatie van Heer van de Vliegen laat Aimée opnieuw zien dat zij een van de meest invloedrijke stripmakers van haar generatie is. Haar vermogen om complexe thema’s toegankelijk te maken voor een breed publiek maakt haar een pionier in de wereld van het beeldverhaal.
Met haar unieke stem en stijl bewijst Aimée dat strips niet alleen vermaken, maar ook diepe emoties en inzichten kunnen oproepen, ongeacht het onderwerp. De publicatie van Heer van de Vliegen in 2024 belooft wederom een meesterwerk te zijn dat zowel critici als lezers zal boeien.
Bestel hier: Heer van de vliegen door Aimée De Jongh
Tags:
Auteur nieuws