De Ballade van Soldaat Odawaa: Over Snipers en Oorlogspoëzie
In De Ballade van Soldaat Odawaa, de nieuwste strip van Christian Rossi en Cédric Apikian, uitgegeven bij Lauwert, worden lezers meegevoerd naar de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog, waar een fascinerend maar weinig bekend verhaal zich ontvouwt. Deze grafische roman toont de kracht van de Canadese inheemse snipers, die een cruciale rol speelden in het dodelijke conflict van 1914-1918. Met een intense combinatie van historische accuratesse en filmische flair, biedt Odawaa een onvergetelijke leeservaring.
Het Verhaal van Odawaa: Een Canadese Sluipschutter
Geïnspireerd door echte figuren zoals de legendarische sniper Francis Pegahmagabow, volgt de strip het verhaal van soldaat Joseph Odawaa, een Cree-Indiaan die bekend staat om zijn buitengewone sluipschuttersvaardigheden. Zijn bijnaam, "Matricule Tomahawk," benadrukt de dualiteit van zijn achtergrond en vaardigheden. Tijdens de oorlog wordt hij belast met het opsporen van een brute Duitse commandant, Heinrich Von Schaffner, die terreur zaait onder burgers en soldaten. Wat volgt, is een duister kat-en-muisspel in het no man's land van de West-Europese slagvelden.
|
|
Historisch Getinte Fictie
Hoewel de strip diep geworteld is in historische feiten, schuwt Apikian, oorspronkelijk een filmmaker, niet om het verhaal een romaneske draai te geven. De verhaallijn is doorspekt met onverwachte wendingen, manipulaties en identiteitsvraagstukken, wat de lezer meeneemt naar een psychologische strijd evenzeer als een fysieke. Het personage van kapitein Keating, die de inheemse snipers gebruikt maar zelf niet deelneemt aan de gevechten, illustreert dit contrast van macht en propaganda. Deze dynamiek geeft de strip een actuele relevantie, aangezien het thema van angst voor het onbekende en vreemde subtiel in het verhaal verweven is.
Rossi's Visuele Meesterwerk
Christian Rossi brengt het verhaal tot leven met zijn adembenemende tekeningen. Zijn gebruik van donkere tinten en een sterk contrast tussen licht en schaduw geeft de strip een bijna filmische kwaliteit. De chaotische, verwoeste landschappen van de Eerste Wereldoorlog vormen de perfecte achtergrond voor de morele ambiguïteit van het verhaal. Zoals recensenten terecht opmerken, voelt De Ballade van Soldaat Odawaa als een hybride van een oorlogsfilm en een western, waarbij de invloed van regisseurs zoals Sergio Leone duidelijk zichtbaar is in de intense en vaak gewelddadige confrontaties.
Een Oorlogsballade van Poëzie en Geweld
De kracht van De Ballade van Soldaat Odawaa ligt in de subtiele mix van brute oorlogshandelingen en poëtische momenten. Apikian verklaarde in interviews dat hij de lezer wilde laten voelen alsof hij naar een film kijkt, en dat is zonder twijfel gelukt. Elk personage draagt zijn eigen last van verlies, angst en moed, en door de zorgvuldige opbouw van suspense en onverwachte plotwendingen blijft het verhaal tot de laatste pagina meeslepend.
Met De Ballade van Soldaat Odawaa hebben Rossi en Apikian een strip gecreëerd die niet alleen historisch belangwekkend is, maar ook een diep menselijke dimensie heeft. Het is een meesterwerk dat de brute realiteit van oorlog combineert met de stille reflectie van haar slachtoffers en helden. Een must-read voor elke stripliefhebber die op zoek is naar een unieke combinatie van geschiedenis, actie en diepgang.
Bestel hier: De Ballade van soldaat Odawaa
door Christian Rossi en Apikian uitgegeven bij Lauwert
Volgend jaar verschijnt ook van de hand van Apikian Cédric de strip " De Derde Camera"
inhoud:
Wanneer de Geschiedenis aan ons Voorbijtrekt: Terugblik op de Reporters van het Derde Rijk
In 1945, Berlijn onder geallieerde bezetting. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden meer dan 700 soldaten, gewapend met camera’s en fototoestellen, ingezet om de propagandamachine van het Derde Rijk te voeden. Deze oorlogsfotografen, bekend als de Propaganda Kompanien en aangestuurd door Goebbels, gebruikten doorgaans twee officiële camera’s. Toch hadden sommigen een derde, clandestiene camera bij zich, buiten het bereik van enig toezicht: de fameuze derde “Kamera”. Dit gold voor luitenant Frentz, die de opdracht kreeg om Hitler persoonlijk te volgen.
In de verwoeste hoofdstad begint een race tegen de klok om deze beelden te bemachtigen. In aanloop naar de Processen van Neurenberg worden de opnames van de derde “Kamera”, die misdaden van het regime vastlegden, een strategisch doelwit voor de Amerikaanse soldaten van het CIC (Counter Intelligence Corps). Deze beelden kunnen niet alleen de gezichten van SS-officieren onthullen, maar ook onweerlegbaar bewijs leveren van de wreedheden in de concentratiekampen. Maar welke andere geheimen zou het toestel van Frentz nog kunnen onthullen?
Na het succes van De Bom – een werk dat inmiddels in 18 talen is vertaald en meer dan 150.000 exemplaren heeft verkocht in Frankrijk – werkt Denis Rodier samen met scenarist Cédric Apikian aan dit krachtige, fictieve verhaal dat gebaseerd is op historische feiten. Met een adembenemend realisme nemen de auteurs de lezer mee in de gruwel van de oorlog en stellen ze de vraag: waren deze oorlogsfotografen allen trouw aan de zaak van het regime? Het album wordt vergezeld door een gedetailleerd historisch dossier.
Tags:
Stripreeks in de kijker