Stripweb

Etienne Davodeau: De Nieuwe Strip Over Alzheimerzorg

Geschreven door Stripweb | Jan 6, 2025 8:36:20 PM

In de wereld van de Franse stripkunst staat Etienne Davodeau bekend als een meester van het vertellen van verhalen die diep geworteld zijn in de realiteit. Zijn nieuwste werk, dat gepland staat voor publicatie in het najaar van 2025 bij Futuropolis, belooft wederom een bijzonder en indringend verhaal te zijn. Ditmaal richt Davodeau zijn aandacht op een onderwerp dat niet alleen gevoelig, maar ook universeel is: het leven van mensen met de ziekte van Alzheimer en de onmisbare rol van hun verzorgers.

Over de Auteur: Etienne Davodeau

Etienne Davodeau werd geboren op 19 oktober 1965 in Botz-en-Mauges, Frankrijk. Hij groeide op in een arbeidersgezin en liet zich al vroeg inspireren door de sociale en politieke bewegingen in zijn omgeving. Na zijn studie aan de Universiteit van Rennes 2 richtte hij samen met vrienden het stripcollectief "Studio Psurde" op, waarmee hij zijn eerste stappen in de stripwereld zette. In 1992 debuteerde hij metDe man die niet van bomen hield, het eerste deel van de trilogie De vrienden van Saltiel.

Deze reeks werd vertaald indertijd in de collectie Pilote bij Dargaud.

 

 

 

 

Door de jaren heen heeft Davodeau een indrukwekkend oeuvre opgebouwd, waaronder sociaal geëngageerde werken zoals Rural! (2001), Les Mauvaises Gens (2005) en Un homme est mort (2006). Hij heeft ook intiemere verhalen geschreven, zoals Lulu de naakte vrouw (2008-2010 uitgegeven bij Microbe in 2018) en De onwetenden (2011, uitgegeven bij Scratch in 2015), waarin hij zijn persoonlijke ervaringen en observaties deelt. Zijn werk wordt gekenmerkt door een combinatie van realisme, empathie en een sterke maatschappelijke betrokkenheid.

 

 

 

 

 

Belangrijke Prijzen en Erkenningen

Davodeau’s werk heeft hem tal van prestigieuze prijzen opgeleverd, waaronder:

  • De Prix France Info in 2006 voor Les Mauvaises Gens en in 2007 voor Un homme est mort.

  • De Grand Prix de la Critique van de ACBD in 2006 voor Les Mauvaises Gens.

  • De Grand Boum-Ville de Blois in 2013 voor zijn gehele oeuvre.

  • De Prix du public Cultura op het festival van Angoulême in 2016 voor Cher pays de notre enfance.

Bovendien werd zijn strip Lulu de naakte vrouw in 2013 succesvol verfilmd door Sólveig Anspach, met Karin Viard in de hoofdrol. De film werd genomineerd voor de César voor Beste Adaptatie in 2015.

Een Nieuwe Hoofdpersoon: Françoise Roy

De nieuwe strip introduceert Françoise Roy, een professionele begeleider van Alzheimerpatiënten. Haar werk draait om het ondersteunen van deze mensen in hun dagelijks leven, met een bijzondere focus op de kwaliteit van het moment. Davodeau heeft ervoor gekozen om dit verhaal te vertellen vanuit het perspectief van Françoise, die ook zijn levenspartner is. Haar ervaringen vormen de kern van het verhaal, waarin ze de uitdagingen en de kleine overwinningen van haar werk deelt.

Een Intiem Perspectief

“Ik geloof dat alleen de strip dit kan,” vertelt Davodeau over de unieke spanning die dit project met zich meebrengt. Aan de ene kant wil hij de realiteit zo nauwkeurig mogelijk weergeven; aan de andere kant is er de noodzaak om de privacy en waardigheid van de betrokkenen te beschermen. Dit dilemma geeft het project een extra laag van diepgang. Voor Davodeau is dit niet zomaar een nieuw boek, maar ook een reflectie op zijn eigen leven, gezien de persoonlijke band met zijn hoofdpersonage.

Een Uniek Creatief Proces

In tegenstelling tot zijn eerdere werken, zoals Les Mauvaises Gens en Les Ignorants, kiest Davodeau hier voor een indirecte aanpak. Hij observeert niet direct de mensen die in het verhaal voorkomen, maar vertrouwt volledig op de getuigenissen van Françoise. Haar ogen en oren worden die van hem, en uiteindelijk die van de lezer. Dit maakt de strip niet alleen een artistieke uitdaging, maar ook een zeer persoonlijke onderneming.

Thema’s van Menselijkheid en Intimiteit

Zoals in veel van zijn eerdere werken draait het bij Davodeau niet alleen om de uiterlijke gebeurtenissen, maar ook om de innerlijke wereld van zijn personages. Deze nieuwe strip belooft een intiem portret te worden van de zorgrelatie, waarin kwetsbaarheid en kracht hand in hand gaan. “Dit is misschien wel mijn meest persoonlijke werk tot nu toe,” geeft Davodeau toe. “Het is niet alleen een verhaal over Françoise’s werk, maar ook over ons leven samen.”

De Artistieke Nalaten

Etienne Davodeau heeft in de loop van zijn carrière talloze prijzen gewonnen en zijn werk wordt geprezen om de wijze waarop hij complexe sociale en persoonlijke thema’s weet te vertalen naar toegankelijke en ontroerende strips. Zijn verhalen hebben een blijvende impact op de stripwereld en dienen als inspiratie voor vele hedendaagse auteurs.

Verwachte Publicatie en Betekenis

Hoewel de strip dit najaar eerst in het Frans zal verschijnen, kunnen Nederlandse lezers deze titel iets later verwachten. Het werk heeft het potentieel om niet alleen het gesprek over Alzheimerzorg te verrijken, maar ook om te laten zien hoe kunst en empathie hand in hand kunnen gaan. Door zijn combinatie van journalistiek en persoonlijke betrokkenheid belooft dit een krachtig stripverhaal te worden dat zowel ontroert als inspireert. Tevens heeft Davodeau inmiddels een schare fans opgebouwd in België en Nederland.

Andere Werken die vertaald zijn van Davodeau

 

 

 

 

 

 

Blijf ons volgen voor updates over de Nederlandse publicatie van deze bijzondere strip!