Op 11 november 2024, moeten we afscheid nemen van de Franse stripauteur Christian Godard, geboren op 24 maart 1932 in Parijs. Hij was een van de meest invloedrijke figuren in de klassieke Frans-Belgische stripwereld, met een oeuvre dat bijna alle jeugdbladen en -magazines van de jaren vijftig tot de jaren tachtig omvatte. Godard creëerde talloze verhalen in diverse genres, en is vooral bekend als de geestelijke vader van Norbert et Kari, Maarten Milaan, en als scenarist van klassiekers als Axel Moonshine met Julio Ribera, de Jolige Jungle met Mic Delinx, en Lokje met Albert Blesteau. Zijn indrukwekkende carrière omvat meer dan vijftig stripseries, en tot het einde van zijn leven deelde hij zijn werk en gedachten op zijn blog.
Christian Godard groeide op in een bescheiden gezin in een volkswijk van Parijs, in de buurt van Porte de Saint-Ouen. Zijn vader werkte in de bouw en zijn moeder was eerst drukker en later eigenaresse van een snoepwinkel en bloemist. Ondanks zijn schoolprestaties stopte hij op 17-jarige leeftijd met school om zijn gezin financieel te ondersteunen en werkte hij in de bouw. Hij droomde van een carrière in de kunst, maar kon niet naar de kunstacademie omdat hij zijn middelbareschooldiploma niet had behaald. In 1954, tijdens zijn dienstplicht in Rabat, Marokko, vond hij tijd om zijn eerste tekeningen te maken, wat het begin vormde van een carrière die al snel indrukwekkend zou worden.
Na zijn terugkeer uit Algerije in 1957 werd Godard opgemerkt door de redactie van Vaillant, waar hij "Gil Bagout" en later "Pipsi" maakte. Vervolgens zette hij in 1959 zijn eerste succesvolle serie op: Norbert et Kari, een humoristische strip met een vernieuwend, dromerig karakter die de lezers van Pilote wist te bekoren. Het was ook in deze tijd dat hij in Tintin begon met het ontwikkelen van de geliefde Maarten Milaan waarvan recent de integrale zijn verschenen bij Arboris, een strip die in de daaropvolgende decennia een iconische status verwierf.
Godard vond in de jaren zestig en zeventig grote erkenning in de stripwereld, zowel als tekenaar als scenarist. Hij werkte samen met andere grootheden zoals René Goscinny en creëerde iconische series die humor combineerden met scherpe observaties. Zijn samenwerking met Julio Ribera leidde tot de populaire sciencefictionreeks
Axel Moonshine, die 31 albums omvatte. Daarnaast lanceerde hij de avonturen van Oliver Blunder opnieuw, werkte hij aan het epos De Baby-Sitters voor Dupuis en schreef hij Oki voor Erik Juszezak, De Cyberkiller voor Claude Plumail en andere series die tot de verbeelding spraken van zowel kinderen als volwassenen.
In 1988 besloot hij zijn eigen uitgeverij op te richten, Le Vaisseau d'Argent, samen met Julio Ribera. Dit gaf hem de kans om zowel nieuw werk als eerdere klassiekers opnieuw uit te brengen. Hoewel de uitgeverij moest sluiten door financiële moeilijkheden in 1991, zorgde Le Vaisseau d'Argent ervoor dat de naam Christian Godard blijvend werd verankerd in de stripwereld.
Godard stond bekend om zijn gevoel voor humor en de originaliteit van zijn werk, en hij weigerde zich te beperken tot één genre. Hij mengde in Le Vagabond des Limbes humor met sciencefiction en schiep met Maarten Milaan een wereld waarin emotie een onverwachte rol speelde. Het nummer 13 was voor hem symbolisch; zijn ouders droegen beiden namen met dertien letters, en hij koos het pseudoniem Ème omdat M de dertiende letter van het alfabet is.
Henri Filippini, een goede vriend en collega, herinnert Godard als een ware professional die altijd op tijd leverde, een eigenschap die zeldzaam is in de wereld van stripmakers. Filippini prijst zijn vriend als een buitengewone man en een humorist die het mooiste beroep ter wereld uitoefende. Met zijn unieke stijl en creatieve visie blijft Christian Godard voortleven in de herinneringen van zijn lezers en in de verhalen die hij achterlaat.