Skip to main content

Interview met de auteurs van Daemon: Brugeas, Toulhoat en Guillo

geschreven door Stripweb
12 februari, 2025

 

daemon-stripweb-standaard-uitgeverij

Wie is Daemon en wat maakt hem bijzonder?

 

Vincent Brugeas: Daemon is een bastaardzoon van de oorlogsgod Ares en een menselijke vrouw. Hij leeft onder de mensen in het oude Griekenland, maar draagt een zware vloek: als hij er niet in slaagt om dankbaarheid bij anderen op te wekken, verandert hij langzaam in een marmeren standbeeld. Dit maakt zijn leven bijzonder moeilijk, vooral omdat zijn enorme kracht vaak meer problemen veroorzaakt dan oplost.

Waarom heeft u Daemon deze specifieke vloek gegeven?

Vincent Brugeas: Ik wilde een manier vinden om hem kwetsbaar te maken. In de mythologie zien we vaak onoverwinnelijke helden, maar ik wilde juist een personage creëren dat ondanks zijn kracht moet worstelen. Als je geen emoties hebt of niet om anderen geeft, dan ben je eigenlijk niets meer dan steen. Dit idee vertaalde zich in de vloek die Daemon draagt.

Wat is de belangrijkste uitdaging voor Daemon?

Vincent Brugeas:  Zijn grootste uitdaging is niet alleen zijn vijanden verslaan, maar ook leren hoe hij met anderen moet omgaan. Hij moet zijn misantropische aard overwinnen en de dankbaarheid van anderen winnen, wat moeilijk is voor iemand die het liefst alleen leeft. Hij moet dus zowel fysiek als emotioneel groeien.

daemon-stripweb-1-1

©Daemon-lelombard-2025-casemate-Paul Genier

Waarom is Daemon geen koninklijke afstammeling, zoals veel andere halfgoden?

Vincent Brugeas:  Ik wilde het verhaal een andere wending geven. Daemon wordt al geminacht vanwege zijn vader Ares, die in de Griekse mythologie niet bepaald geliefd is. Bovendien is hij de zoon van een gewone vrouw, wat hem nog minder aanzien geeft. Dit draagt bij aan zijn eenzaamheid en het gevoel nergens bij te horen.

Wat zegt dit verhaal over de goden in de Griekse mythologie?

Vincent Brugeas:  De Griekse goden zijn verre van perfect. In tegenstelling tot de monotheïstische God, die vaak als volmaakt wordt afgebeeld, hebben de Griekse goden menselijke zwaktes en ondeugden. Ze zijn jaloers, ijdel en wraakzuchtig. Dit aspect van de mythologie wilden we in Daemon benadrukken.

daemon-stripweb-2

©Daemon-lelombard-2025-casemate-Paul Genier

Waarom twijfelt Daemon aan zichzelf als held?

Vincent Brugeas:  Hij vergelijkt zichzelf met anderen en voelt zich minderwaardig. Zijn neven en nichten zijn koningen, prinsessen en beroemde krijgers. Hij ziet zichzelf slechts als een bastaard zonder waarde. Dit maakt dat hij zichzelf saboteert en in een neerwaartse spiraal terechtkomt.

Welke rol speelt zijn vriend Eugenios?

Vincent Brugeas: Eugenios is een jonge dichter die de verhalen van Daemon wil opschrijven. Hij vormt het tegenovergestelde van Daemon: waar Daemon cynisch en nors is, is Eugenios optimistisch en levendig. Hij gelooft in de kracht van vriendschap en samenwerking, iets wat Daemon nog moet leren.

daemon-stripweb-3-1

©Daemon-lelombard-2025-casemate-Paul Genier

Waarom is Daemon geen eenzame held?

Vincent Brugeas:  In veel verhalen zien we solitaire helden, maar ik wilde laten zien dat niemand het alleen kan redden. In veel Japanse manga zie je dat de hoofdpersoon uiteindelijk zijn kracht haalt uit de steun van vrienden en bondgenoten. Ik geloof niet in het idee van de 'self-made man' – zonder anderen ben je niets, hoe sterk je ook bent.

Wat kunnen we verwachten van de serie Daemon?

Vincent Brugeas:  Als het eerste deel goed wordt ontvangen, wil ik graag verder bouwen aan dit universum. Ik wil Daemon laten groeien en hem in nieuwe situaties plaatsen waarin hij nog meer moet leren over zichzelf en de wereld. Mijn kinderen lezen veel manga, en ik zou het geweldig vinden om een langdurige reeks te creëren waarin lezers echt een band opbouwen met de personages.

Tegen welke mythische wezens zal Daemon vechten?

Vincent Brugeas:  We willen niet alleen de bekende wezens uit de Griekse mythologie laten zien, maar ook minder bekende figuren zoals de Hecatonchire, een monster met vijftig hoofden en honderd armen. Dit biedt ons de kans om nieuwe en creatieve interpretaties te maken van oude legendes.

Zal Daemon ooit echt ergens thuishoren?

Vincent Brugeas:  Dat is een van de grote vragen van de serie. We spelen met het idee dat hij op een dag misschien zo geaccepteerd wordt dat iemand zelfs een bed op maat voor hem maakt – een symbolisch gebaar dat hij eindelijk een plek heeft waar hij welkom is.

daemon-stripweb-4

©Daemon-lelombard-2025-casemate-Paul Genier


Inkleurder Yoann Guillo en Tekenaar Toulhoat Ronan aan het woord bij enkele pagina's uit het boek.

MYTHOLOGISCHE WORTELS

Yoann Guillo: Als kind groeide ik op met de Griekse mythologie, waarvan mij verhalen werden verteld.
Op de basisschool tekende ik elk mythologisch monster op kleine blaadjes die ik aan mijn vrienden liet zien… die niet begrepen waarom ik dat deed. Dit heeft mij sterk geleid naar de Griekse mythologie, die ik nu voor het eerst in stripvorm verwerk.

Ronan Toulhoat: Bij elk bezoek aan het atelier van mijn grootvader, een kunstambachtsman, dook ik in zijn boeken over bas-reliëfs en Griekse keramiek. Later ontwikkelde mijn vader een passie voor psychologie, met name de introspectieve methode van wetenschapper Paul Diel, die zich verdiepte in symboliek binnen de mythologie. Zo groeide ik ook op met fantasy en zag ik de onderlinge verbanden tussen verschillende mythologieën. Met Daemon willen we geen bestaande mythen hernemen, maar werken we aan ons eigen personage, ingebed in een mythologische logica.

daemon-12-stripweb

©Daemon-lelombard-2025-casemate-Paul Genier

ANTIEKE RUIMTEMARINE

Om direct het bovenmenselijke, superheldachtige karakter van Daemon te laten zien, spelen we in op de brute clichés van een grote, sterke en gespierde man. We hadden de Space Marines uit Warhammer 40.000 in gedachten, genetisch gemodificeerde mensen. Vincent bracht me ook het beeld bij van een Spartaan met een baard en dreadlocks, geïnspireerd door een videogame. Die ruige uitstraling paste goed bij ons zwervende halfgod-personage, die ondanks zijn kracht, spieren en intimiderende houding voor alles bang is – en vooral voor de boom.


GODDELIJKE ROEPINGEN

De galerij van halfgoden achter Eugenios ( zie tekening hierboven) is een symbolische verwijzing. Ik geef hen grafisch een eigen uitstraling door ze in grijstinten en met stralingseffecten te tekenen, zodat Yoann volop licht kan brengen in de inkleuring.


EEN WOEDENDE ZEUS...

Yoann Guillo: In zijn eerste schetsen tekende Ronan de goden met een zwarte, antracietkleurige huid, zoals op oude Griekse vazen. Het resultaat was verrassend en ongebruikelijk.

Ronan Toulhoat: We hebben dit idee behouden voor Ares en geprobeerd een unieke uitstraling te geven aan de andere goden. Ik stel me Apollo, de god van de kunst en het licht, voor als een ster, een belichaamde zon. Op deze pagina tekende ik eerst Zeus met potlood en schilderde er vervolgens met goudkleurige acrylverf overheen. Maar omdat dit niet goed zichtbaar was in de scan, hield ik het uiteindelijk bij grijstinten.

Guillo: Ik dacht eraan bladgoud te scannen om gouden elementen in de goden te integreren, maar door tijdgebrek is dat niet doorgegaan. Misschien doe ik het later alsnog. Uiteindelijk heb ik het gouden effect gecreëerd door meerdere kleuren te combineren en een gereedschap te gebruiken dat talloze kleine puntjes zet. Er zit zowel goud, blauw als blauwgroen in. Dit effect keert overal in het album terug.

daemon-13-stripweb

©Daemon-lelombard-2025-casemate-Paul Genier


ONRUSTIGE SLAAP

Toulhoat: Steeds vaker besef ik hoe belangrijk het is om de kaders, de vorm en grootte van tekstballonnen en de lijnvoering te laten meebewegen met het verhaal. De laatste strip is hier een goed voorbeeld van. In het eerste vak slaapt Daemon vredig, maar zodra Zeus zijn droom binnendringt, wordt hij onrustig. Door de kaders te deconstrueren, toon ik zijn verstoorde slaap.

Guillo: Voor mij gaat het nog verder. Alles vervormt door deze goddelijke tussenkomst. Zeus zou haast uit de pagina kunnen treden, het lettertype kunnen veranderen, de vorm van de kaders kunnen aanpassen. Het doet me denken aan Thorgal, waar goden zich uitdrukken in zwarte kaders met witte tekst – een zeer krachtig effect.

EUGENIOS, TYPISCHE DICHTER

Ronan Toulhoat: Phébé, blond, knappe jongen, frêle... Eugenios belichaamt het stereotype van de klassieke Griekse dichter. Zijn lier, gemaakt van een schildpadschild met een strak gespannen huid, is getrouw aan de instrumenten uit die tijd en versterkt zijn imago als een arme dichter die al lange tijd onderweg is.

Yoann Guillo: Hij doet me denken aan het personage Iolas uit de tv-serie Hercules, die ik als kind graag keek.


PRECIES OP DE PUNT!

Nee, Eugenios heeft geen zes vingers in het eerste vakje. Het is een grafische fout, een klein stukje tekening dat verkeerd werd geïnterpreteerd bij de inkleuring. We zullen deze verwarring corrigeren.

Toulhoat: De eerste editie wordt een collector’s item. Ik maak regelmatig fouten in de continuïteit van pagina tot pagina: een tas die verdwijnt, een stuk uitrusting dat opeens weg is, maar vingers zijn nooit een probleem geweest.

daemon-14-stripweb

©Daemon-lelombard-2025-casemate-Paul Genier


ZONNIG ONTWAKEN

Guillo: Er zijn meerdere manieren om de lucht te benaderen. Hier, omdat er geen groot overzichtsvak is waarin de lucht de hoofdrol speelt, vormt hij gewoon een onderdeel van de achtergrond en past hij in de bijna schilderachtige sfeer van deze pagina. Daarom moet ik oppassen geen storende details toe te voegen in de inkleuring, zoals wolken die de diepte of de ruimtelijkheid die door de berg op de achtergrond wordt gecreëerd, zouden verstoren.

Toulhoat: Om duidelijk te maken dat we ons in Griekenland bevinden, hebben we veel nagedacht over het weergeven van het warme mediterrane klimaat. Dit komt duidelijk tot uiting in de zonnige scènes. Daarnaast markeert de komst van slecht weer een keerpunt in het verhaal, wat nooit toevallig gebeurt.


UITDAGENDE BLIK

Ronan Toulhoat: Kallista is een jonge vrouw met een sterk karakter, rebels tegen alles wat haar wordt opgelegd. Later zal je begrijpen waarom ze wordt achtervolgd door de centauren. Ik geef toe dat ik wat inspiratie heb gehaald uit Torres, een ongelooflijk personage gecreëerd door Brice Cossu in onze serie Bomb X. Kallista’s opstandige blik en haar warrige haar weerspiegelen haar persoonlijkheid perfect. Mijn eigen archetypes keren ook terug, met name een subtiele gelijkenis met Jehan, de heldin uit Hondskop.

In dit eerste deel is Kallista nog in ontwikkeling, nog niet helemaal uit haar cocon. In het volgende deel zal ze veel beter gedefinieerd zijn en neemt ze echt de controle over haar eigen lot.

daemon-15-stripweb

©Daemon-lelombard-2025-casemate-Paul Genier


EEN SAMENRAAPSEL

Vanaf hun eerste verschijning moest het direct duidelijk zijn dat de centauren meedogenloze krijgers zijn, serieuze tegenstanders voor Daemon. Om hun ruige, primitieve karakter te versterken, heb ik me een beetje laten inspireren door de Uruk-hai uit The Lord of the Rings van Peter Jackson. Ze dragen versleten Griekse helmen, vertonen een wilde uitstraling en stellen een van de centrale vragen van de serie: wie zijn de echte monsters?

 


TUSSEN SCHADUW EN LICHT

Yoann Guillo: Wanneer Kallista het bos betreedt, baadt ze in het licht. Vanaf dat eerste vakje is de toon gezet, tot aan het laatste vak waarin de centaur het licht blokkeert en zijn schaduw over haar werpt.

Wat betreft het overbelichtingseffect in de eerste en laatste vakjes, het kan nodig zijn om dit opnieuw te bekijken als het te sterk of te zwak is. Het is niet altijd eenvoudig om de juiste balans te vinden.

Nu in pre-order of in schrijven via deze link

Daemon-stripweb

interview ©Daemon-lelombard-2025-casemate-Paul Genier