Stripweb

Jean-Yves Mitton: Een Tijdloze Meester in Historische Strips

Geschreven door Stripweb | Jan 5, 2025 2:34:24 PM

"Tekenen is telkens weer een recreatie en een herschepping."

Met deze woorden beschrijft Jean-Yves Mitton (°1945, Toulouse) zijn levenslange passie voor het striptekenen. Bekend van reeksen zoals Vae Victis!, Kronieken van de Barbaren en het recentere Alwida, combineert Mitton historische precisie met een meeslepende vertelstijl. In dit artikel duiken we dieper in zijn creatieve proces en oeuvre, met bijzondere aandacht voor zijn kijk op geschiedenis, personages en kunst en dit naar aanleiding van het verschijnen van een integrale versie die 5 delen zal bevatten en zal uitgegeven worden bij Saga. De reeks werd indertijd uitgegeven bij Talent en vervolgens overgenomen door Saga en telt 15 delen.

Een Historische Reis door de Strips

Mitton’s carrière begon in 1961 bij uitgeverij Lug, maar het was in de jaren '80 dat hij doorbrak met zijn eigen creaties. Zijn werk, waaronder Vae Victis!, bracht de geschiedenis tot leven op een manier die zowel educatief als onderhoudend is.

Bij Vae Victis!, een reeks die de Gallische oorlogen onder Julius Caesar beschrijft, werkte Mitton nauw samen met Georges Ramaïoli (alias Simon Rocca). De basis voor de reeks lag in Caesar’s Bellum Gallicum, aangevuld met fictieve elementen. "We vulden de gaten in de geschiedenis met secundaire personages en romaneske verhalen," vertelt Mitton. De serie groeide uit tot vijftien albums en eindigde met de iconische Slag bij Alésia.

hieronder het eerste deel zoals het uitgegeven werd bij Talent in 1996.

Levendige Personages en Complexe Relaties

Een van de grote krachten van Mitton is zijn vermogen om genuanceerde personages te creëren. In Vae Victis! is Ambre, een jonge Gallische vrouw, een centrale figuur. Haar reis van slavin tot vrijheidsstrijdster toont de complexiteit van menselijke emoties. “Ambre is geen typische heldin; ze vertrouwt op charme, slimheid en overlevingsdrang,” legt Mitton uit. Tegelijkertijd bewondert hij het personage Milon, een Romeinse genezer die in morele dilemma’s gevangen zit. "Milon is geen superheld, maar een mens zoals wij allemaal," zegt hij. 

Het Creëren van Historische Authenticiteit

Mitton’s oog voor detail geeft zijn werk een gevoel van authenticiteit. Hij besteedt veel aandacht aan historische accuratesse, van de kleding van Gallische krijgers tot de strategieën van de Romeinen. "De Romeinen kopieerden veel van de Galliërs, zoals helmen en beschermende kleding," zegt hij. Toch benadrukt hij: "Het blijft een stripverhaal, geen geschiedenisboek."

De veldslagen in zijn strips zijn legendarisch. "Je kunt niet vals spelen in strips," zegt Mitton. "Zelfs de krijgers op de achtergrond moeten getekend worden, al is het in silhouet." Door dergelijke precisie krijgen scènes van strijd en chaos een bijna cinematografische kwaliteit.

De Emotie Achter de Kunst

Mitton benadrukt dat tekenen voor hem niet alleen werk is, maar ook therapie. "Tekenen is mijn manier om te ontsnappen," zegt hij. Zelfs in moeilijke tijden blijft hij productief. "Zelfs met koorts of gezondheidsproblemen bleef ik tekenen. Het werk houdt me in leven."

Zijn recente project, Alwida, is een feministisch verhaal gebaseerd op een historische figuur uit Scandinavië. "Het is het eerste verhaal in de geschiedenis waar vrouwen zich massaal verzetten," vertelt hij. Het personage Alwida, een jonge vrouw die zich verzet tegen een gedwongen huwelijk, staat symbool voor kracht en vrijheid.

Artistieke Filosofie en Samenwerking

Mitton’s samenwerking met andere striptekenaars en scenaristen, zoals Ramaïoli, verliep soepel. "Ik kreeg veel vrijheid, zelfs over de dialogen," zegt hij. Toch kiest hij de laatste jaren steeds meer voor onafhankelijkheid. "Ik wil mijn werk volledig zelf maken, zonder afhankelijk te zijn van anderen."

Wat betreft het kleurgebruik in zijn werk, heeft Mitton een duidelijke visie. "De kleuren moeten het zwart-wit tekenen versterken, niet overschaduwen," zegt hij. Hij prijst zijn vaste kleuristen, waaronder Jocelyne Charrance, en benadrukt het belang van kleur bij het creëren van sfeer en emotie.

Tijdloze Invloed

Met een oeuvre dat zich uitstrekt over zes decennia, heeft Jean-Yves Mitton een blijvende invloed op de wereld van de strips. Zijn vermogen om geschiedenis te vertalen naar spannende en authentieke verhalen, gecombineerd met zijn toewijding aan kunst, maakt hem tot een unieke en tijdloze striptekenaar. Bij Mitton blijven vrouwen en erotiek ( pornografie ) altijd heel aanwezig.

Mitton blijft werken aan nieuwe projecten en zegt vastberaden: "Zolang ik de gezondheid heb, blijf ik tekenen. Het is een recreatie, maar ook een herschepping."

Voor meer info over Mitton kan je terecht op zijn infofiche: Mitton Jean-Yves.

Ontdek het werk van Jean-Yves Mitton, waaronder Vae Victis!, De Kronieken van de Barbaren en Alwida, bij Stripweb of online!