Manga nieuws

Start to Manga, introductie in Manga wereld | Manga nieuws | Stripweb

Geschreven door Stripweb | Mar 2, 2024 2:03:00 PM

Manga een kleine introductie voor starters...

Manga speelt een belangrijke rol in de Japanse cultuur en heeft een aanzienlijke invloed op de popcultuur wereldwijd. Het succes van manga heeft geleid tot vele adaptaties in andere vormen van media, zoals anime (Japanese animatie), films, en videospellen. Manga wordt zowel in Japan gepubliceerd in wekelijkse of maandelijkse magazines, die vaak meerdere series bevatten, als in verzamelde volumes, bekend als tankōbon. Internationaal is manga ook populair geworden, met vele werken vertaald in verschillende talen.

De evolutie van manga is diep verweven met de Japanse geschiedenis en cultuur, en blijft zich ontwikkelen en vernieuwen, waardoor het een van de meest dynamische en invloedrijke vormen van popcultuur wereldwijd is.

Bij ons in België en ook Nederland zijn er bijna géén vertaalde manga’s. Enkele jaren geleden werd dit nog op de markt gebracht maar zonder succes.

Om dit nu nog op de markt te brengen als uitgever lijkt dit heel risicovol, temeer dat de meeste jongeren nu de weg gevonden hebben naar de Engels manga en Franstalige manga.

Bij stripweb hebben we in onze winkel het grootste aanbod van Engelstalige manga maar ook online kan je héél wat terugvinden.

Wel raden we iedereen aan om maandelijks de previews te bekijken die zullen verschijnen en daarop je pre orders te plaatsen zo ben je zeker van je reeks volledig te krijgen.

Om de previews te bekijken dien je wel ingelogd te zijn. Daarna kan je bij je account onder "catalogues previews" dit allemaal terugvinden.

Enjoy…

Manga genres

Manga's, gewaardeerd om hun unieke en direct herkenbare grafische stijl, hebben verschillende onderscheidende kenmerken die lezers boeien en kunstenaars inspireren. Hier zijn enkele van deze sleutelaspecten:

Zeer expressieve ogen: Manga's staan bekend om hun personages met grote, expressieve ogen, waardoor een breed scala aan emoties en innerlijke gedachten op een zeer visuele manier wordt overgebracht.

Grafische codes voor emoties: Naast de expressieve ogen worden andere visuele codes gebruikt om de emoties of de gezondheidstoestand van het personage op een overdreven manier aan te geven. Bijvoorbeeld, verbazing kan worden uitgebeeld door de val van het personage, terwijl flauwvallen vaak wordt weergegeven door een kruis op de plaats van de ogen.

Slanke silhouetten: Manga-personages hebben vaak slanke lichamen, met proporties die tot zeven hoofden hoog kunnen reiken, of zelfs meer, wat hen een gestileerde en soms onrealistische verschijning geeft.

Westerse kenmerken en blanke huid: Veel manga-personages vertonen kenmerken die westers kunnen lijken, met een huid die vaak als blank wordt afgebeeld, hoewel dit kan variëren.

Japanese schooluniformen: Manga's die zich in een schoolomgeving afspelen, bevatten vaak personages die Japanse schooluniformen dragen, een specifiek cultureel element dat bijdraagt aan de authenticiteit en aantrekkelijkheid van deze verhalen.

Tekeningen in zwart-wit: De meeste manga's worden gepubliceerd in zwart-wit, wat de hatching- en shadingtechnieken die kunstenaars gebruiken om diepte en contrast in hun tekeningen te brengen, benadrukt.

Snelheidslijnen: Om het verhaal te dynamiseren en de richting van de actie aan te geven, worden vaak lijnen of snelheidsstrepen gebruikt, waardoor lezers een gevoel van beweging en urgentie krijgen.

Vereenvoudigde decors: Hoewel sommige manga's gedetailleerde en uitgewerkte achtergronden presenteren, is het gebruikelijk dat decors vereenvoudigd of zelfs afwezig zijn in sommige scènes, waardoor de aandacht wordt gericht op de personages en hun interacties.

Deze elementen, onder andere, dragen bij aan de voortdurende populariteit van manga's en bieden een rijke bron van inspiratie voor diegenen die het tekenen van manga willen verkennen.

Manga, de Japanse vorm van stripverhalen, kent een breed scala aan genres die vaak zijn gericht op specifieke doelgroepen. De meest bekende genres omvatten:

Shönen:

Manga gericht op jonge jongens (meestal tussen de 12 en 18 jaar). Shōnen manga staat bekend om zijn hoge energie, avontuurlijke verhalen, actie, en vaak humor. Voorbeelden zijn "Dragon Ball", "Naruto", en "One Piece".

Dragon Ball

Dragon ball >

 

Naruto

Naruto >

One Piece

One Piece >

Shōjo:

Gericht op jonge meisjes (meestal tussen de 12 en 18 jaar). Shōjo manga legt de nadruk op relaties en emoties, met verhalen die vaak draaien om romantiek, persoonlijke groei, en vriendschap. Voorbeelden zijn "Sailor Moon" en "Fruits Basket", My Happy Marriage.

Sailor Moon

Sailor Moon >

Fruits Basket

Fruits Basket >

My Happy Marriage

My Happy Marriage >

Seinen:

Gericht op volwassen mannen (vanaf ongeveer 18 jaar). Seinen manga kenmerkt zich door meer complexe verhaallijnen, diepgaande personages, en thema's die vaak duisterder of serieuzer zijn dan die in shōnen. Voorbeelden zijn "Berserk" en "Ghost in the Shell", "Jujutsu Kaisen", "Chainsaw Man" of "Gantz Omnibus".

Berserk

Berserk >

Ghost in the Shell

Ghost in the Shell >

Jujutsu-Kaisen

Jujutsu-kaisen >

Gantz

Gantz >

Josei:

Gericht op volwassen vrouwen (vanaf ongeveer 18 jaar). Josei manga verkent complexe relaties en realistische settings, met nadruk op de emotionele ervaring van volwassenheid, liefde, en werk. Voorbeelden zijn Though I am an Inept Villainess (Meian) of Perfect World (Akata).

Though I am an Inept Villainess

Though I am an Inept Villainess >

Perfect World

Perfect World >

Kodomo:

Gericht op jonge kinderen. Kodomo manga is bedoeld om te entertainen en vaak te onderwijzen, met eenvoudige verhalen en heldere tekeningen. Een voorbeeld is: Animal Crossing.

Animal Crossing

Animal Crossing >

Naast deze hoofdgenres zijn er diverse subgenres en cross-genre werken die elementen van meerdere genres combineren. Deze kunnen zich uitstrekken over thema's als fantasy, horror, science-fiction, sport, historisch en meer, waardoor de wereld van manga een rijk en divers spectrum aan verhalen en stijlen biedt.

Hieronder vind je verschillende subgenres met wat voorbeelden:

Maho Shojo:

Maho Shojo, ook bekend als Magical Girl: Een subgenre van fantasy gericht op jonge meisjes met krachten, zoals Sailor Moon of Cardcaptor Sakura.

Magical Girl

Magical Girl >

Cardcaptor

Cardcaptor >

Mecha:

Een subgenre van science-fiction gericht op gigantische robots, zoals Pluto, knights of Sidonia en Neon Genesis Evangelion, Bokurano, Eureka seven, Darling in the Franxx, Levius Est, …

Pluto

Pluto >

Knights of Sidonia

Knights of Sidonia >

Neon Genesis Evangelion

Neon Genesis Evangelion >

Bokurano

Bokurano >

 
Eureka Seven
Darling in the Franxx

Darling in the Franxx >

Levius Est

Levius Est >

Manhwa:

Manhwa is de term in Zuid-Korea voor Manga. Ze zijn over het algemeen in kleur en lezen van links naar rechts, zoals Tower of God, Solo Leveling of Hellbound.

Tower of God

Tower of God >

Solo Leveling

Solo Leveling >

Hellbound

Hellbound >

Yaoi:

Gericht op romantische en intieme relaties tussen mannen. Voorbeelden: Killing stalking, Punch drunk love, Black or White en Ennead.

Killing Stalking

Killing Stalking >

Punch Drunk Love

Punch Drunk Love >

Black or White

Black or White >

Ennead

Ennead >

Yuri:

Gericht op romantische en intieme relaties tussen vrouwen. Voorbeelden: Still Sick, Failed princesses, Our teachers are dating, Citrus, Bloom into you, Syrup, Doughnuts, …

Still Sick

Still Sick >

Failed Princesses

Failed Princesses >

Our teachers are dating

Our teachers are dating >

Citrus

Citrus >

Bloom into you

Bloom into you >

Syrup

Syrup >

Doughnuts

Doughnuts >

Hentai:

Pornografische manga

Manga en cultuur

Manga heeft in Japan een unieke culturele positie en geschiedenis, waarbij het in verschillende vormen en formaten verschijnt, van luxe hardcover edities tot goedkope, dunne tijdschriften. Vooral in de naoorlogse periode, toen manga snel aan populariteit won, waren er goedkope manga-tijdschriften beschikbaar die vaak in grote oplagen werden gedrukt. Deze tijdschriften werden niet alleen thuis gelezen, maar ook onderweg, zoals in treinen, en hadden in zekere zin een wegwerp karakter.

Deze praktijk is deels te wijten aan de betaalbaarheid en de brede beschikbaarheid van manga in verschillende formats. Manga-tijdschriften zoals "Shonen Jump" of "Shojo Comic", die wekelijks of maandelijks verschenen, bevatten vaak verschillende lopende series in elk nummer. Lezers kochten deze tijdschriften om hun favoriete series te volgen, maar gezien de frequentie van publicatie en de hoeveelheid papier die ze in beslag namen, werden deze tijdschriften niet altijd als bewaaritems gezien. Het was niet ongewoon dat mensen ze achterlieten in treinen of openbare plaatsen voor anderen om te lezen, vooral in de tijd voor digitale media en smartphones, toen gedrukte media een belangrijkere rol speelden in dagelijkse entertainment.

De meeste tijdschriften zijn nu online te vinden.

Manga cultuur zoals de krant bij ons.

Dit fenomeen weerspiegelt de toegankelijkheid en alomtegenwoordigheid van manga in het Japanse dagelijks leven, maar ook een culturele houding ten opzichte van bepaalde soorten gedrukte media als tijdelijk of vervangbaar. Tegelijkertijd heeft de waardering voor manga als kunstvorm en cultureel product geleid tot het verzamelen van manga in boekvorm, waardoor sommige series en edities juist zeer gewild en verzamelwaardig zijn geworden.

Ontstaan

Pre-20e Eeuw

12e eeuw: De vroegste vormen van manga kunnen worden herleid naar scroll kunstwerken zoals de "Choju-jinbutsu-giga" (Dier-personages karikaturen), ook bekend als de eerste manga.

18e-19e eeuw: Tijdens de Edo-periode (1603-1868) ontwikkelde de Japanse kunst van houtsnedeprenten, bekend als ukiyo-e, zich. Deze prenten met vaak dramatische, romantische of humoristische thema's kunnen worden gezien als voorlopers van de hedendaagse manga.

Vroege 20e Eeuw

1902: Rakuten Kitazawa (1876-1955) wordt beschouwd als een van de grondleggers van de moderne manga. Hij creëerde stripverhalen die in kranten en tijdschriften werden gepubliceerd en introduceerde het woord "manga" in zijn moderne context.

1923: De publicatie van "Norakuro" door Suiho Tagawa, een stripverhaal over de avonturen van een hond in het leger, markeerde een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van manga voor kinderen.

Na de Tweede Wereldoorlog

Late jaren 1940 - vroege jaren 1950: Na de Tweede Wereldoorlog, onder de Amerikaanse bezetting, onderging Japan significante culturele veranderingen. Manga-artiesten zoals Osamu Tezuka (bekend als de "God van Manga") speelden een cruciale rol in de wederopbouw van de Japanse manga-industrie. Tezuka's "Astro Boy" (Tetsuwan Atom), gepubliceerd in 1952, zette de standaard voor het shōnen-genre.

Jaren 1960: De populariteit van manga explodeerde, met de opkomst van verschillende genres gericht op uiteenlopende leeftijden en demografieën.

Hedendaagse Manga

1970s-1980s: De diversificatie van manga zette door, met de groei van shōjo manga (gericht op jonge vrouwen) en de ontwikkeling van nieuwe genres zoals sciencefiction, en volwassen georiënteerde manga.

1990s-heden: De globalisering van manga begon serieus vorm te krijgen, aangedreven door de populariteit van anime (Japanese animatie) in het buitenland. Manga's invloed strekt zich nu uit over de hele wereld, met een breed scala aan genres en thema's.

De evolutie van manga is diep verweven met de Japanse geschiedenis en cultuur, en blijft zich ontwikkelen en vernieuwen, waardoor het een van de meest dynamische en invloedrijke vormen van popcultuur wereldwijd is.

Manga, net als elke andere vorm van entertainment, evolueert met de tijd. Het bijhouden van de nieuwste trends is cruciaal voor liefhebbers. Een van de huidige trends is de fusie van traditionele verhalen met geavanceerde technologie, wat een meeslepende ervaring voor lezers creëert. Daarnaast heeft de opkomst van diverse genres buiten de mainstream nieuwe verhalen geopend, die een breder publiek aanspreken.

Ontdek meer >