Michaël Olbrechts, bekend om zijn treffende verhalen die historische gebeurtenissen vermengen met fictie, brengt opnieuw een meesterwerk naar de stripwereld. Zijn nieuwste graphic novel Stoker, uitgebracht door uitgeverij Daedalus, verkent de duistere wereld van sluikstoken in België aan het begin van de 20e eeuw. Deze intrigerende vertelling komt tot leven in zowel het stripboek als een gelijknamige tentoonstelling die loopt van 28 september 2024 tot en met 5 januari 2025. In deze blog duiken we dieper in het verhaal achter Stoker, de historische context en Olbrechts' creatieve proces, én overlopen we zijn eerdere werken.
Stoker speelt zich af in de jaren 1910-1911, een periode waarin de Belgische douane hard optrad tegen illegale stokers. In de steden Gent en Eeklo wordt Bruno De Clercq, een beruchte sluikstoker, achtervolgd door de autoriteiten. Ondanks hun inspanningen weet De Clercq telkens te ontsnappen, wat hem tot een bijna mythische figuur maakt in de regio. Het verhaal zoomt tien jaar later in op de bruiloft van zijn zoon Maurice, waarbij de vraag op ieders lippen brandt: zal Bruno zich durven vertonen of blijft hij schuilgaan?
Het is zoals Michael het zelf omschrijft een "Schelmroman" waarin een vleugje misdaad zit gekoppeld aan een vleugje roman op een bedje van historische achtergrond.
Het is dus zeker geen informatieve strip over het stoken van genever maar een spannende graphic novel.
Parallel aan de release van Stoker loopt er een tentoonstelling in het Jenevermuseum, waarin Olbrechts zijn inspiratiebronnen en creatieve proces deelt. De expo geeft inzicht in de illegale praktijken van sluikstokers en smokkelaars, en belicht de historische context waarin deze clandestiene activiteiten plaatsvonden. Dankzij unieke illustraties van Olbrechts komt deze minder bekende episode uit de Belgisch-Nederlandse geschiedenis opnieuw tot leven.
Bij stripweb wordt er ook een tentoonstelling georganiseerd in oktober omtrent deze strip en ook zijn ouder werk met een mogelijkheid tot aankoop van originelen alsook een signeermoment.
De basis voor Stoker is het artikel De onverbeterlijke Bruno De Clercq, geschreven door historicus Peter Zwaal. Olbrechts mengt deze historische feiten met fictieve elementen om een meeslepend verhaal te creëren dat de lezer zowel amuseert als onderdompelt in de tijdgeest van toen. Deze balans tussen feit en fictie is iets waar Olbrechts in al zijn werk naar streeft, zoals hij ook liet zien in zijn eerdere graphic novels.
Michaël Olbrechts (Genk, 1987) heeft sinds zijn debuut in 2014 een indrukwekkend parcours afgelegd. Hieronder een overzicht van zijn belangrijkste strips:
De allerlaatste tijger (2014): Dit autobiografische debuut vertelt het verhaal van Olbrechts' overgrootmoeder in Nederlands-Indië. In De allerlaatste tijger wisselt hij op vakkundige wijze herinneringen aan een familierit naar Nederland af met de geschiedenis van zijn voorouders op Java. Het album won de Silvester stripdebuutprijs en werd geprezen om zijn warme en authentieke vertelstijl.
Vierenveertig na Ronny (2016): In deze tragikomische graphic novel volgt Olbrechts het verhaal van Louis, een man die na een beroerte niet langer thuis kan blijven wonen. Zijn familie probeert hem een laatste onvergetelijke dag te bezorgen, maar alles loopt anders dan gepland. Vierenveertig na Ronny is een ontroerend verhaal over familie, herinneringen en afscheid.
Het Reigersnest (2019): Hoofdpersonage Arend zoekt rust op het platteland na een burn-out. Hij ontmoet de mysterieuze Anton, die hem helpt bij het onderhouden van een groot landgoed. Deze graphic novel is een gevoelig verhaal over zelfontdekking en de kracht van de natuur, ondersteund door Olbrechts' prachtige natuurtekeningen.
Galapagos (2023): Dit waargebeurde verhaal over Friedrich Ritter en Dore Strauch, die in 1929 naar een onbewoond eiland op de Galapagoseilanden verhuizen, vermengt historische feiten met psychologisch drama. Galapagos stond op de longlist voor de Boon Literatuurprijs en bevestigde Olbrechts' status als toptalent in de Vlaamse stripwereld.
Met Stoker blijft Olbrechts trouw aan zijn stijl: historische verhalen verweven met menselijke emotie, verteld in een warme en herkenbare tekenstijl. Zijn personages, zoals Bruno De Clercq, dragen een zekere tristesse en complexiteit met zich mee, waardoor ze meer dan levensecht aanvoelen.
Met Stoker brengt Michaël Olbrechts een fascinerend en spannend verhaal uit de Belgische geschiedenis tot leven. De combinatie van zijn zorgvuldige research, zijn kenmerkende tekenstijl en zijn unieke vertelstijl maakt dit boek een must-read voor zowel geschiedenisliefhebbers als stripliefhebbers. De bijbehorende expo in het genevermuseum biedt een extra dimensie voor wie nog dieper in dit stukje verleden wil duiken.
Olbrechts bewijst opnieuw waarom hij een van de meest getalenteerde Vlaamse stripauteurs van zijn generatie is. We kijken vol verwachting uit naar zijn volgende projecten, maar eerst genieten we van Stoker, een verhaal dat zowel historisch als emotioneel weet te raken.