Voetsporen, een nieuw meesterwerk van Milan Hulsing, bij Concerto Books. Dit hardcover album van 110 pagina's (€29,99) is een boeiende toevoeging aan het oeuvre van Hulsing, bekend van werken als Stad van Klei, De Smokkelaar, Wat Fred Niet Wist en De Aanslag. Net als in zijn eerdere werken kiest hij voor een bewerking van literair werk, ditmaal van de Tsjechische schrijver Karel Čapek (1890-1938).
Milan Hulsing komt zijn werk signeren naar onze winkel te Kortrijk op 1 februari vanaf 14.00 uur. Wil je erbij zijn stuur dan een email naar info@stripweb.be
Čapek, beroemd om zijn sciencefictionverhalen zoals Oorlog met de Salamanders en het toneelstuk R.U.R. (dat het woord "robot" introduceerde), experimenteerde in 1929 met het schrijven van korte verhalen. Hij schreef er één per week gedurende een jaar. Wat begon als humoristische anekdotes, groeide uit tot unieke, humanistische miniaturen vol humor, mysterie en detective-elementen, verrijkt met metafysische en psychologische diepgang.
Hulsing heeft vijf van Čapeks beste verhalen bewerkt voor Voetsporen, waarmee deze verhalen voor het eerst in het Nederlands worden gepubliceerd. Een absolute aanrader voor liefhebbers van literatuur en grafische kunst.
Opleiding en Carrière
Hulsing studeerde in 1994 af aan de Willem de Kooning Academie met een strip gebaseerd op een verhaal van Vladimir Nabokov. Zijn vroege werk verscheen in undergroundbladen zoals The Fridge en Incognito. Daarnaast droeg hij bij aan het stripblad Zone 5300, zowel als tekenaar als schrijver.
Belangrijkste Werken
Wat Fred Niet Wist (2004): Een bundel korte verhalen, deels eerder gepubliceerd in diverse tijdschriften, die Hulsings talent voor het combineren van surrealisme en dagelijkse realiteit toont.
Stad van Klei (2011): Een graphic novel gebaseerd op de novelle Al-Khaldiya van de Egyptische schrijver Mohamed El-Bisatie. Het verhaal, dat zich afspeelt tegen de achtergrond van sociale en economische ongelijkheid in Egypte, werd uitgebracht tijdens de opstanden in Caïro, waar Hulsing destijds woonde.
De Aanslag (2015): Een bewerking van Harry Mulisch' gelijknamige roman. Hulsing interpreteerde het verhaal op eigen wijze, met nadruk op sfeer en kleurgebruik, wat leidde tot een unieke graphic novel.
De Smokkelaar (2019): Een op feiten gebaseerde strip over de Hongaarse smokkelaar László, die tijdens de Koude Oorlog een opmerkelijk leven leidde.
Stijl en Invloeden
Hulsings werk wordt gekenmerkt door een afwisseling tussen zwart-wit en kleur, en een variatie in technieken zoals pen en penseel. Zijn verhalen bevatten vaak surrealistische elementen en een broeierige sfeer. Invloeden zijn onder andere Charles Burns, Daniel Clowes, Jacques Tardi en Pascal Rabaté.
Overige Activiteiten
Naast zijn werk als striptekenaar is Hulsing actief als illustrator voor tijdschriften zoals de VPRO Gids en Hollands Maandblad. Hij heeft animaties gemaakt voor films van onder andere Paul Verhoeven en regisseerde zijn eigen animatiefilm Magic Show.
Recente Projecten
Hulsing meest recente werk isVoetsporen, een album gebaseerd op verhalen van de Tsjechische schrijver Karel Čapek. Dit werk zal binnenkort verschijnen bij Concerto Books.
Voetsporen is een grafische adaptatie van vijf korte verhalen van de Tsjechische schrijver Karel Čapek (1890–1938), meesterlijk verteld en geïllustreerd door Milan Hulsing. Deze verhalen zijn oorspronkelijk verschenen in de bundels Povídky z jedné kapsy en Povídky z druhé kapsy in 1929.
Čapek, bekend als auteur van baanbrekende sciencefictionwerken zoals Oorlog met de salamanders (1936) en het toneelstuk R.U.R. (Rossum’s Universal Robots) (1920), introduceerde het woord "robot" in de wereld. In 1929 wijdde hij zich aan het schrijven van korte verhalen, één per week, waarmee hij een nieuw creatief terrein verkende. Wat begon als humoristische anekdotes, groeide uit tot unieke, humanistische miniaturen die elementen van humor, mysterie en detective-genre combineren.
De verhalenbundels Verhalen uit de linker zak en Verhalen uit de rechter zak waren tot nu toe niet vertaald in het Nederlands. Voetsporen brengt vijf van deze meesterwerken voor het eerst naar het Nederlandstalige publiek, met Hulsings rijke en expressieve illustraties die de tijdloze kracht van Čapeks verhalen versterken.