Stripweb

Een nieuwe Roodbaard en meer nieuws van Carloni | Nieuws | Stripweb

Geschreven door Stripweb | Apr 23, 2024 11:52:00 AM

Vinger aan de pols bij ... Stefano Carloni

Voor onze stripwebpagina hebben we recent Stefano Carloni opgezocht, na berichtgeving over een videogame waar hij aan heeft bijgedragen. Ons gesprek richtte zich voornamelijk op zijn werk aan de nieuwe avonturen van Roodbaard en de details rond de schetsen voor de videogame. We kregen als toemaatjes nog wat exclusieve beeldmateriaal in avant première voor de stripwebklanten!

Om te beginnen, zou u ons kunnen bijpraten over deel 4 van Roodbaard? Hoe vordert het? Is er al een verschijningsdatum gepland? Zou het mogelijk zijn om een exclusief voorproefje van een stripframe te krijgen?

Stefano Carloni:

Hallo allemaal! Deel 4, "Chasseur d'esclaves" (Slavenjagers), vordert goed. Ik ben net bezig met het inkten van de laatste pagina's en zal binnenkort beginnen met het inkleuren. Naar mijn mening is het de beste aflevering van de vier. Het wordt een tweeluik, dus het vervolg van deze aflevering zal plaatsvinden in deel 5. Jean-Charles heeft een geweldig scenario geschreven, we verkennen grondig de karakters van sommige protagonisten en verdiepen ook die van anderen. Jullie gaan het ontdekken. De geplande verschijningsdatum is 13 september voor de Franse editie. Zoals gebruikelijk zullen daarna ook de buitenlandse versies volgen, waaronder de Nederlandse, Engelse, Duitse, Kroatische... en Italiaanse (eindelijk!).

Ik laat jullie vier voorproefjes zien uit deel 4, vol actie en tempo, ja, Concha is losgeslagen, en als je je afvraagt waarom ze een pistool richt op de borst van Baba, zul je begrijpen dat er veel plotwendingen op je wachten! Tot in september, scheepsmaatjes! ©carloni-dargaud-Roodbaard-stripweb2024

Roodbaard, de nieuwe avonturen >

 

Hieronder een tweetal schetsen uit Flynn ©carloni-dargaud-Roodbaard-stripweb2024

We hebben ook een tekening opgemerkt die gelinkt is aan een videogame. Kunt u ons vertellen om welk spel het gaat? Hoe hebben de makers u benaderd en waarom hebben zij specifiek voor u gekozen?

Stefano Carloni:

Ja, onlangs kreeg ik de kans om nauw samen te werken met het ontwikkelingsteam van Microids aan het spannende videogameproject "Flint, Treasure of Oblivion", waarvan de trailer een paar weken geleden op alle sociale media kanalen is onthuld. Microids benaderde me via uitgever Dargaud, die onder de indruk was van mijn artistieke werk, en stelde voor om deel uit te maken van hun team voor dit boeiende project, een voorstel dat ik meteen enthousiast heb aanvaard. Enerzijds omdat het over piraten ging, maar ook omdat ik het leuk vind om nieuwe dingen te proberen.

Mijn betrokkenheid bij het project was vooral gericht op het ontwerpen van de "key-art" (de hoofdillustratie voor de cover), waarbij ik meerdere versies heb geproduceerd door te variëren in compositie, licht en kleur om zo de essentie van het spel vast te leggen, volgens de richtlijnen van de studio. De uiteindelijke versie van dit werk, die in het spel is geïntegreerd, werd zorgvuldig aangepast en herwerkt door het studio, gebaseerd op mijn oorspronkelijke illustratie.

Daarnaast had ik ook de gelegenheid om aan een reeks zwart-witillustraties te werken, bedoeld voor gebruik in de lanceringstrailer. Deze afbeeldingen werden later geanimeerd door het studio. Dit was een uiterst verrijkende ervaring, waarbij mijn artistieke werk werd geïntegreerd in het dynamische en boeiende universum van de videogame.

Ontvangt u vaak verzoeken voor projecten buiten stripverhalen om?

Stefano Carloni:

Ja, het gebeurt vaak dat ik mijn passie voor stripverhalen combineer met andere illustratieprojecten, of het nu voor tijdschriften, boeken of videogames is. Wanneer mijn agenda het toelaat, vind ik dit altijd vermakelijk en plezierig. Ik heb het voorrecht gehad om meerdere karakterwoordenboeken te illustreren voor uitgaven van Le Figaro Histoire, en ik ben momenteel bezig met een nieuwe reeks voor hun publicatie. Daarnaast heb ik onlangs de kans gekregen om bij te dragen aan een ander gameproject door een hoofdstuk te illustreren voor "Te Deum pour un massacre", een titel die al veel verwachtingen wekt onder liefhebbers van het genre.

In de toekomst kijk ik er naar uit om betrokken te zijn bij een illustratieproject dat nauw verbonden is met muziek, een project met betrokkenheid van gerenommeerde namen zoals Juanjo Guarnido. Muziek is een passie die me zeer na aan het hart ligt, en dit project zal gepubliceerd worden in een bekend gespecialiseerd tijdschrift met wereldberoemde muziekgroepen. Ik hoop mijn artistieke touch ook aan een muzikaal universum te kunnen toevoegen.

Al deze gevarieerde mogelijkheden stellen me niet alleen in staat mijn werk te diversifiëren, maar houden me ook voortdurend gestimuleerd door nieuwe creatieve en inspirerende uitdagingen, wat essentieel voor mij is. Dank U!

Alle werken van Stefano Carloni >

Met het vierde deel van Roodbaard zorgen we uiteraard terug voor een stripwebversie! Je kan je hier al inschrijven op deze en we houden je als eerste op de hoogte.

We wensen uitdrukkelijk Stefano Carloni te bedanken voor zijn bereidwillige medewerking aan dit onderhoud en we kijken er naar uit om hem in onze winkel te Kortrijk te ontmoeten dit najaar bij het verschijnen van deel 4 van de nieuwe avonturen van Roodbaard.

Alle afbeeldingen van roodbaard zijn ©carloni-dargaud-Roodbaard-Kraehn-stripweb2024

Roodbaard 4 Stripwebversie >