Terkel, je hebt gekozen voor een donkere, losse en expressieve stijl die doet denken aan de Duitse expressionistische cinema. Galloway, Serena’s trouwe sidekick, lijkt zelfs op de acteur Max Schreck in F.W. Murnau’s Nosferatu. Is deze gelijkenis opzettelijk? Kun je ons iets meer vertellen over deze stijl en hoe je erop bent gekomen?

RISBJERG: “Ik heb film gestudeerd, terwijl ik als tekenaar autodidact ben. Ik heb echter altijd veel strips gelezen en bekeken. De Duitse expressionistische cinema is een echte invloed, Murnau en Fritz Lang natuurlijk, maar ook Amerikaanse regisseurs uit dezelfde periode of iets later, met name Orson Welles. Ik heb veel respect voor artiesten als Welles, die niet streven naar waarheid of objectiviteit, maar veel ruimte laten voor interpretatie. Voor hem was stijl net zo belangrijk als het verhaal dat verteld werd, en ik denk dat dat nog steeds erg aanwezig is in mijn liefde voor strips. Er is geen hiërarchie tussen het woord en de tekening. Ze zijn een geheel. Overigens sluit de dubbelzinnigheid van Welles’ werk aan bij Anne-Carolines antwoord over Pemberton.

Mijn tekenstijl is nooit helemaal gecontroleerd. In de beste gevallen heeft het project, de sfeer, het verhaal, enzovoort een grote invloed op het tekenen. In onze graphic novels is de tekenstijl niet altijd hetzelfde en worden ook niet altijd dezelfde gereedschappen gebruikt. Die mogelijkheid is een van de grote rijkdommen van hedendaagse strips.”

Homepage >