Liefhebbers van Olivier Grenson kunnen zich verheugen op een bijzonder evenement. Op 8 maart organiseert Stripweb een exclusieve expositie-verkoop van originele werken uit zijn nieuwste stripalbum De Verdeling van de Werelden, uitgegeven bij Lauwert. Naast deze unieke kans om originele tekeningen te bemachtigen, zullen er ook enkele werken uit Niklos Koda te koop zijn. De dag wordt afgesloten met een signeersessie en een exclusieve ex libris, speciaal ontworpen voor deze gelegenheid.
Ter ere van deze release en expo brengt Stripweb een gelimiteerde editie uit van slechts 75 exemplaren. Deze speciale versie bevat meer dan 30 pagina’s met nooit eerder verschenen schetsen, een unieke kans voor verzamelaars en fans.
Wie al langer het werk van Olivier Grenson volgt, zal merken dat zijn stijl in De Verdeling van de Werelden een nieuwe richting inslaat. Volgens de auteur zelf is dit geen toevallige evolutie, maar een bewuste zoektocht naar een stijl die perfect aansluit bij het scenario. “Mijn tekenstijl is in 30 jaar tijd geëvolueerd, net als mijn kijk op strips en mijn narratieve aanpak. Ik wil mezelf blijven uitdagen en nieuwe dynamieken zoeken. De wens om mezelf niet te herhalen, om mezelf telkens opnieuw uit te vinden, drijft mijn werk.”
Zijn nieuwste album is persoonlijker, poëtischer en zachter dan zijn vroegere commerciële werk. Na het succes van Niklos Koda, een reeks van 15 albums, voelde Grenson de behoefte om een andere weg in te slaan. “Ik ontdekte mijn narratieve kracht in dromerige, imaginaire werelden, die perfect aansluiten bij wat ik wil vertellen. Met wat afstand zie ik verwantschappen met universa zoals die van Miyazaki of Guillermo del Toro.”
Grenson haalt zijn inspiratie uit een breed scala aan bronnen, van Moebius en Mattotti tot schilderijen van Magritte en Chagall. Hij heeft zich voor dit album verdiept in de houtskooltekeningen van Henry Moore, die tijdens de Blitz ondergedoken mensen in Londense schuilkelders weergaven. Deze mix van kunstvormen en historische elementen geeft De Verdeling van de Werelden een unieke visuele en narratieve diepgang.
Het verhaal van De Verdeling van de Werelden ontstond aanvankelijk als een sprookje over een boom die kleuren kreeg dankzij vogels die erop neerstreken. Grenson besefte echter al snel dat het sterker zou worden met een historische verankering, en de keuze viel op de Blitz, de Duitse bombardementen op Londen. “De oorlogservaringen van de personages en hun perspectieven brengen structuur in het verhaal. Het sprookje en de harde realiteit lopen parallel en versterken elkaar.”
Bijzonder aan De Verdeling van de Werelden is de directe kleurtechniek die Grenson gebruikt. De levendige, expressieve kleuren spelen een essentiële rol in de vertelling. “Kleur is voor mij meer dan een esthetische keuze, het draagt bij aan de emotie van elke scène.”
Daarnaast speelt de structuur van het album een grote rol in de leeservaring. De hoofdstukken zijn genoemd naar de vijf voornamen van de hoofdpersonages, waardoor ze verschillende perspectieven op de oorlog bieden. “Deze afwisseling helpt niet alleen bij de opbouw van het verhaal, maar benadrukt ook de complexiteit van de gebeurtenissen.”
Centraal in het album staat de dialoog tussen jong en oud, waarbij de titel De Verdeling van de Werelden meerdere betekenissen krijgt. Enerzijds verwijst het naar de manier waarop generaties inzichten met elkaar delen, anderzijds naar hoe oorlog machthebbers ertoe brengt om grenzen te trekken zonder rekening te houden met de menselijke gevolgen.
Grenson koos Londen als decor om het trauma en de onverzettelijkheid van de Britse bevolking tijdens de Blitz in beeld te brengen. “Het was een intense periode van verwoesting, maar ook van ongelooflijk verzet. Dat leek me een fascinerend kader om mijn personages te laten evolueren.”
Hoewel het scenario diep geworteld is in historische gebeurtenissen, is er voor Grenson ook een persoonlijk element. Zijn grootouders maakten de Tweede Wereldoorlog mee, en familieverhalen over verzet en overleven resoneerden bij het schrijven. “Het leven bestaat uit echo’s en resonanties. Wat ik in dit album wilde vastleggen, is dat verhalen verder gaan dan herinneringen. Ze verbinden ons met het verleden en creëren betekenis.”
Met De Verdeling van de Werelden levert Olivier Grenson een krachtig en ontroerend werk af dat historische realiteit en fantasie naadloos verweeft. De exclusieve expositie en signeersessie op 8 maart bij Stripweb bieden fans de kans om dit bijzondere album en het werk van Grenson van dichtbij te ontdekken.
Tip! Dit is een strip die je best niet te lang laat liggen, de oplagen zijn beperkt bij Lauwert uitgeverij en nu al zijn we gewaarschuwd dat de voorbestellingen zeer snel gaan.