De stripreeks Tramp is een van de meest geliefde maritieme avonturenreeksen in de wereld van de Franco-Belgische strips. Deze saga, die in 1993 werd gecreëerd door scenarist Jean-Charles Kraehn en tekenaar Patrick Jusseaume, combineert meeslepende verhaallijnen met een onberispelijke grafische stijl. In dit artikel duiken we dieper in de geschiedenis van deze reeks, verkennen we de artistieke evolutie, en bespreken we hoe de serie nieuw leven is ingeblazen na het tragische overlijden van Jusseaume.
De serie speelt zich af in de jaren 1950 en volgt Yann Calec, een jonge kapitein in de handelsvaart, terwijl hij de wereldzeeën bevaart. De naam Tramp verwijst naar de zogenaamde tramp-schepen, vrachtschepen zonder vaste routes, die van haven naar haven varen afhankelijk van de lading. Dit concept, gecombineerd met het persoonlijke verhaal van Calec, vormt de kern van de reeks. De verhalen zijn doordrenkt met historische en geopolitieke thema’s, wat de serie een unieke diepgang geeft.
Patrick Jusseaume (1951-2017) was de originele tekenaar van de serie en een meester in de "ligne claire"-stijl. Zijn oog voor detail en toewijding aan historische nauwkeurigheid gaven de reeks een authentieke sfeer. Jusseaume besteedde veel aandacht aan documentatie, reisde naar locaties in Afrika, Azië en Europa, en gebruikte historische foto’s en kaarten om de wereld van Tramp tot leven te brengen. Dit maakte de decors van havens, schepen en exotische locaties tastbaar voor de lezer. De oudere generatie kent deze toptekenaar nog van het prachtige Huis van Kwant, die door Talent werd vertaald. Het laatste deel (7) werd echter niet vertaald. Ook schreef hij het mooie Non-Retour getekend door OIivier Mangin en waarvan hij de storyboard tekende.
Jean-Charles Kraehn, geboren in 1955, heeft een indrukwekkend portfolio als scenarist en tekenaar. Naast Tramp is hij bekend van series zoals Gil St André en De Vliegenier, een spin-off van Tramp. Kraehn’s kracht ligt in het verweven van complexe personages met realistische conflicten en historische context. Zijn verhalen in Tramp balanceren tussen actie, drama en reflectie over de menselijke natuur. Een ijzersterk scenario die de serie tot een hoger niveau brengt althans de eerste twee cyclussen.
Vergeten we ook de succesreeksen De Onthoofde Arenden, Quintett en Sprinkhaan niet.
Na Jusseaume’s overlijden in 2017 stond de serie op een kruispunt. Kraehn vond in de Italiaanse tekenaar Roberto Zaghi een waardige opvolger. Zaghi, bekend van zijn werk aan Thomas Silane en Le Vent des Libertaires, bracht zijn eigen stijl naar de serie terwijl hij de erfenis van Jusseaume respecteerde. Zijn tekeningen moderniseren de reeks subtiel, maar blijven trouw aan de jaren 1950-sfeer die de kern vormt van Tramp.
Tot deel 11 in 2017 vertaalde Dargaud alle albums van deze spannende maritieme avonturenreeks Tramp over de Franse zeekapitein Yann Calec in de jaren 1950. Daarna stopte de vertaling naar het Nederlands. De nieuwe tekenaar haalt niet echt hetzelfde niveau van de Jussaume en ook het verhaal leek ten einde. Daar kwam nog bij dat tekenaar Patrick Jusseaume in 2017 overleed. Tekenaar Roberto Zaghi verving hem evenwel zodat Jean-Charles Kraehn (tegenwoordig ook bekend van De Nieuwe Avonturen van Roodbaard) de reeks verder kon schrijven.
UItgeverij neemt de vertalingen over van Tramp maar of het publiek ook nog mee wil is nog te bezien want de eerste delen zijn niet meer te verkrijgen.
Zaghi tekende ook Thomas Silane (bij Daedalus) of het historische tweeluik Een Wind van Vrijheid (bij Silvester).
De visuele stijl van Tramp combineert de helderheid van de "ligne claire" met een realistisch palet. Jusseaume’s meticuleuze lijnwerk wordt voortgezet door Zaghi, die de scènes een meer dynamische compositie geeft. De kleuren, verzorgd door Patricia Jambers, versterken de atmosfeer en brengen zowel exotische locaties als beklemmende scheepsruimtes tot leven.
Deel 10: Het vervloekte vrachtschip Dit album markeert een belangrijke overgang in de serie. Jusseaume kampte met gezondheidsproblemen, waardoor Kraehn zelf de laatste pagina’s van het album illustreerde. Het verhaal, dat draait om een sinister complot in de scheepvaartindustrie, blijft een favoriet onder fans.
Deel 11: Storm op komst. Een eerbetoon aan Henry de Monfreid, dit album speelt zich af in de Rode Zee en mengt piraterij met familiale spanningen. Het was het laatste album waaraan Jusseaume werkte voor zijn overlijden.
Deel 12: Traquenard en Mer Roberto Zaghi’s debuut in de serie introduceert nieuwe grafische nuances. Het verhaal brengt Yann Calec naar Djibouti en confronteert hem met de donkere wereld van moderne slavernij.
Deel 12 en 13 vormen samen een compleet avontuur dat Uitgeverij HUM! in het eerste semester van 2025 zal uitbrengen. Zaghi tekende ook al deel 14 die we in het Frans in 2025 mogen verwachten.
Het verhaal van deel 12: "Nadat hij midden in een storm een zinkend schip heeft gered, ontdekt Yann Calec dat niemand van de bemanning het heeft overleefd. Sommigen zijn omgekomen in erbarmelijke omstandigheden... Terug aan land moet Calec een scheiding van Rosanna onder ogen zien: alles gaat verkeerd! Hij stemde ermee in om zijn schip, de Pierrick, een schijnbaar onschuldige zending technische apparatuur naar de Kerguelen-eilanden te laten vervoeren voor een wetenschappelijke basis. Maar dan beseft hij dat er een verband kan zijn tussen het schip dat op zee is achtergelaten en het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het charteren van de lading... Een val lijkt Calec te achtervolgen."
De serie blijft evolueren met de recente publicatie van Tome 13: Les Captifs de Saint-Paul. Kraehn’s verhalen behouden hun scherpte, terwijl Zaghi’s tekeningen nieuwe lezers aanspreken. Met plannen voor meer one-shot verhalen lijkt Tramp klaar om nieuwe avonturen te verkennen zonder de ziel van de reeks te verliezen.
Tramp is niet zomaar een stripreeks; het is een tijdloos epos dat zijn lezers meeneemt naar verre oorden en hen confronteert met zowel de schoonheid als de duisternis van de menselijke natuur. Jussaume kwam hier volledig tot zijn recht als tekenaar en zijn verfijnde tekenstijl markeerde deze stripreeks. Dankzij de samenwerking van Jusseaume en Kraehn, en nu met Zaghi’s frisse invalshoek, blijft deze serie een baken in de wereld van de stripkunst.