"Wraak in de Hel": Een Historisch Thrillerstrip Vol Wraak en Mysterie
Ontdek het fascinerende ontstaan en de rijke historische achtergrond van Philippe Pelaez' meeslepende stripalbum "Wraak in de Hel". Door een combinatie van diepgaand onderzoek, krachtige tekeningen van Tiburce Oger, en een intrigerende plot, neemt deze blog je mee naar het Parijs van 1903, waar wraak en geheimen uit het verleden tot een explosieve climax komen. Een must-read voor elke liefhebber van historische drama's en literaire meesterwerken.
De Oorsprong van het Project
Philippe Pelaez vertelt ons hoe het idee voor "Wraak in de Hel" is ontstaan. Zoals vaak bij zijn scenario’s, begon het met een openingsscène die hem niet meer losliet. Dit keer stelde hij zich een personage voor dat op een luchtbrug van de metro staat en op een trein springt, waarna hij alle passagiers vermoordt. Maar waarom zou iemand zoiets doen? Die vraag vormde de kern van het verhaal.
De Setting: Parijs 1903
Het verhaal speelt zich af tijdens de laatste testfases van de Parijse metro in 1903, net voordat deze voor het publiek werd geopend. Om dit tijdperk goed te kunnen beschrijven, dook Pelaez in de geschiedenis van de metro en Parijs aan het begin van de 20e eeuw. Hij bedacht een wraakverhaal dat terugvoert naar de Commune van 1871, een periode van grote veranderingen en onrust in Parijs. Destijds werd de stad geteisterd door bendes, bekend als "Les Apaches," die door de politie werden opgejaagd.
De Intrige Ontrafeld
Ondanks zijn slechte gezondheid heeft inspecteur Gosselin genoeg bewijs verzameld om te begrijpen wat er achter de reeks aanslagen in de hoofdstad schuilgaat. Het blijkt niet om een gewone bende Apaches of revolutionaire anarchisten te gaan. De werkelijke redenen voor deze spectaculaire misdaden gaan terug naar de jaren na de bloedige weken van 1871, toen de Commune werd neergeslagen door de Versaillais. Gosselin vermoedt een wraakactie, maar de exacte oorsprong en motivaties van de betrokken partijen blijven een mysterie.
Van Historisch Drama naar Thriller
"Wraak in de Hel," dat begon als een historische detective in kostuum, verandert in een thriller naarmate het verhaal vordert. Philippe Pelaez onthulde de belangrijkste elementen van de intrige al aan het einde van het eerste deel. Hoewel de ontdekking van de dader vaak het einde van een onderzoek markeert, zijn de motieven van de personages en de algemene context cruciaal om de verschillende wendingen volledig te begrijpen. In dit geval gaan die terug naar de bloedige weken van 1871. Revolutie, achtervolgingen in de catacomben, familiedrama's en veel goudstukken, het album presenteert zich via flashbacks, afgewisseld met de laatste confrontatie tussen de mysterieuze moordenaar met de rode sjaal en de zwakke Gosselin.
Waarom "Wraak in de Hel"?
De titel van het album is ontleend aan de verzen van een gedicht van Victor Hugo, "À ceux qu’on foule aux pieds," uit de bundel "L’Année terrible" (1872). In dit gedicht schaart Hugo zich aan de zijde van de Communards, de "misérables" die streefden naar een nieuwe en gelijkere wereld:
"(...) terwijl aan de sombere horizon,
Onder zware, verwilderde, bloedkleurige wolken,
Beladen met specters, zwart, in de afnemende golven,
Met de hel als dageraad en de dood als stuurman,
Drijft een of ander vlot van de Méduse!"
Voor Pelaez moest de titel krachtig zijn en tevens verwijzen naar dit unieke historische tijdperk. Deze keuze sluit aan bij zijn gebruik van een alwetende verteller met een zeer literaire schrijfstijl.
Samenwerking met Tiburce Oger
De samenwerking met illustrator Tiburce Oger verliep niet zonder horten of stoten. Oger, een jeugdvriend van een gezamenlijke kennis, was aanvankelijk terughoudend om het project aan te nemen. Maar na aandringen en het lezen van het scenario, besloot hij toch mee te werken. Zijn keuze voor een zwart-wit stijl met grijstinten en accenten van sanguine (voor bijvoorbeeld bloed) geeft het album een unieke, krachtige uitstraling. Pelaez prijst Oger’s elegante en krachtige tekenstijl, die volgens hem een van Oger’s beste werken is.
Een Historisch Accuraat Parijs
Oger heeft zich voor de tekeningen laten inspireren door oude boeken en documentatie, aangevuld met persoonlijke indrukken van wandelingen door de oude wijken van Parijs. Het doel was om een geloofwaardige maar ook enigszins gefantaseerde versie van Parijs rond 1900 weer te geven, compleet met de sfeer van de rommelige straatjes en de iconische bouwwerken.
Een Meesterlijk Scenario
Het scenario van "Wraak in de Hel" is volgens critici en fans een meesterwerk. Pelaez deelt een anekdote dat zijn redacteuren dachten dat sommige teksten van Victor Hugo afkomstig waren. In werkelijkheid waren ze door hemzelf geschreven, hoewel de titel van het boek, "Wraak in de Hel," wel geïnspireerd is door een gedicht van Hugo uit 1872. Voor de research liet Pelaez zich inspireren door de werken van de historicus Henri Guillemin, vooral diens verhalen over de Commune van Parijs. Pelaez nodigt iedereen uit om Guillemins video's te bekijken voor een diepere duik in deze fascinerende periode.
Conclusie
"Wraak in de Hel" is een rijk en meeslepend verhaal dat geschiedenis, wraak en menselijkheid samenbrengt in een visueel verbluffend stripalbum. De samenwerking tussen Pelaez en Oger heeft een werk opgeleverd dat zowel in verhaal als in beeld een blijvende indruk maakt. Het is een aanrader voor elke stripliefhebber die geïnteresseerd is in historische drama’s en krachtige verhalende kunst. Ondanks enkele narratieve uitdagingen blijft het album boeiend door de indrukwekkende grafische realisatie van Tiburce Oger.
Tags:
Stripreeks in de kijker