De Derde kamera: Thriller in het hart van verwoest Berlijn
Een huiveringwekkende thriller over beeld, waarheid en schuld, tegen het decor van Berlijn 1945.
Met De Derde Kamera brengen scenarist Cédric Apikian (De Ballade van soldaat Odawaa) en tekenaar Denis Rodier (De Bom) een indrukwekkende graphic novel over oorlogsfotografie, morele grenzen en collectief geheugen. Deze 152 pagina’s tellende uitgave bij Glénat is niet alleen een pakkend verhaal, maar ook een visueel krachttoer en een historisch document.
🔍 Historisch en narratief kader
Berlijn, mei 1945. De stad ligt in puin na de val van het Derde Rijk. In deze chaos volgen we het spoor van een mysterieuze "derde Kamera", eigendom van luitenant Frentz – Hitlers persoonlijke fotograaf. Naast de twee officiële kamera’s die propaganda vastleggen, hield Frentz met een clandestien toestel ook verboden beelden bij. Deze geheime opnames vormen het vertrekpunt van een zenuwslopende zoektocht tussen Amerikaanse CIC-agenten, overgebleven SS’ers en de fictieve officier Egon Krabe.
Het verhaal vermengt historische feiten met thriller-elementen en behandelt de werking van de beruchte "Propaganda Kompanien". In een uitgebreid documentair katern achteraan licht Nicolas Férard (ECPAD) deze context verder toe.
©glenat-rodier-apikian-standaard-uitgeverij
🎨 Krachtig tekenwerk en morele gelaagdheid
Denis Rodier hanteert een donkere, realistische stijl met subtiele contrasten. Zijn zwartvlakken suggereren meer dan ze tonen:
"Als ik grote zwarte vlakken zet, weet ik dat daarachter iets zit. De lezer vult het in."
De ruïnes van Berlijn worden haast een personage op zich. Scenarist Apikian laat Rodier vrij interpreteren:
"Ik schrijf als een toeschouwer. Ik stuur niets aan. Ik wil verrast worden door de pagina's."
Deze aanpak levert een visueel sterk en narratief subtiel resultaat op, waarbij het onzichtbare meer impact heeft dan expliciete horror.
©glenat-rodier-apikian-standaard-uitgeverij
📄 Thema’s: geweld, verantwoordelijkheid en geheugen
Apikian en Rodier vermijden gratuit geweld en kiezen voor suggestie. Het album onderzoekt hoe gewone mensen kunnen vervallen in gruwelijke daden onder druk van ideologie en oorlog:
"We wilden tonen dat deze mannen niet zo verschillend waren van ons."
Rodier voegt daaraan toe:
"Iedereen kan een beul worden als hij daartoe geconditioneerd wordt."
De derde Kamera fungeert als metafoor voor het geheugen, het filter van de blik, en de macht van beeldvorming. Niet alles tonen, maakt het verhaal krachtiger.
©glenat-rodier-apikian-standaard-uitgeverij
😎 Pers- en lezersreacties
De kritiek is unaniem lovend:
-
BenZineMag: "Een queeste naar waarheid in de chaos. Okergrijze kleurzetting, stoffige sfeer, een sterk historisch dossier."
-
PlanèteBD: "Een bommetje... ijzingwekkende thriller vol morele dilemma's."
-
Clionautes: "Symboliek, spanning en historisch gewicht worden knap verweven."
-
Glénat zelf: "Een rijk gedocumenteerde strip met een sterke, beklemmende sfeer."
- sommige lezers vinden de strip vrij complex en het scenario te geforceerd waardoor de strip het potentieel mist die het had kunnen krijgen.
©glenat-rodier-apikian-standaard-uitgeverij
🛏️ Anekdote uit het echte leven
Tijdens een signeersessie vertelde een Oekraïense lezer hoe het album hem hielp een familiegeheim te begrijpen. Een Duitse soldaat had zijn grootmoeder gefotografeerd tijdens Operatie Barbarossa – het toestel werd verborgen, de herinnering bleef. Zo bewijst De Derde Kamera dat fictie en realiteit elkaar soms genadeloos raken.
©glenat-rodier-apikian-standaard-uitgeverij
De Derde Kamera is een meesterlijke combinatie van historische documentatie, psychologische spanning en grafische finesse. Een absolute aanrader voor lezers van De Fotograaf, De Bom of Het leven van Anne Frank in stripvorm.
Tags:
Stripreeks in de kijker