Stripweb

De Regatta – Roger Seiter en Régric over Lefranc, erfgoed en avontuur

Geschreven door Stripweb | Nov 5, 2025 9:04:26 AM

 

Naar aanleiding van de verschijning van Lefranc – De Regatta spraken scenarist Roger Seiter en tekenaar Régric in een uitgebreid interview over hun samenwerking, hun band met het erfgoed van Jacques Martin en de uitdagingen van het schrijven binnen een klassieke reeks die ook vandaag nog lezers weet te boeien.

Van historicus tot stripscenarist

Roger Seiter, afkomstig uit Straatsburg, begon zijn loopbaan als historicus. Zijn weg naar de stripwereld was eerder toevallig: een gesprek met een bevriende tekenaar over de geschiedenis van de Elzas leidde tot hun eerste gezamenlijke album. Sindsdien heeft Seiter zijn passie voor geschiedenis nooit meer losgelaten.

Hij vertelt dat zijn bewondering voor Jacques Martin – eveneens Elzasser – een grote invloed had. “Ik ben opgegroeid in dezelfde streek. Mijn vader was gefascineerd door kastelen en geschiedenis, en La Grande Menace lag bij ons thuis omdat het kasteel van Haut-Koenigsbourg erin voorkwam,” vertelt Seiter in het interview.

Lefranc als spiegel van zijn tijd

Volgens Seiter is Lefranc meer dan enkel avontuur. Martin verwerkte in zijn verhalen de zorgen van zijn tijd – het nucleaire gevaar, energiecrises, of bacteriologische dreigingen. In De Regatta kozen Seiter en Régric voor een ander actueel thema: dekolonisatie.

Het verhaal speelt zich af in Indonesië, een knipoog naar de Nederlandse geschiedenis. “Het toont de moeite die het Westen heeft om greep te houden op grondstoffen en invloedssferen,” aldus Seiter. Toch blijft het een echte Lefranc: actie, spanning en avontuur staan centraal. “Het is geen les geschiedenis – er moeten ook vliegtuigen en piraten in zitten.”

Respect voor het erfgoed van Jacques Martin

De samenwerking tussen Seiter en Régric kwam tot stand op voorstel van uitgeverij Casterman. Hun eerste gezamenlijke album, Cuba Libre, bleek een succes. Sindsdien vormen ze een hecht duo.

Beiden benadrukken hun respect voor de geest van Jacques Martin. “Als je het werk van iemand anders verderzet, moet je kiezen: ofwel heruitvinden, ofwel respecteren. Wij proberen het DNA van Martin te behouden, maar met onze eigen accenten,” zegt Régric.

Toch verloopt dat niet zonder overleg: scenario’s worden beoordeeld door het Comité Martin, waarin ook de kinderen van Jacques Martin zetelen. Seiter vertelt dat eerdere versies van De Regatta grondig werden herwerkt op vraag van het comité. “De eerste versie was helemaal anders, enkel de Indonesische setting bleef behouden.”

Een klassieke reeks in moderne tijden

Hoewel de verhalen van Lefranc zich nog steeds afspelen in de jaren 50 en 60, proberen de auteurs de reeks eigentijds te houden. De jonge sidekick Jean-Jean verschijnt nog zelden – “hij hoort thuis op school, niet in de actie,” zegt Seiter.

Vrouwelijke personages krijgen daarentegen meer ruimte en nuance. “Vroeger waren ze vaak bijfiguren, nu hebben ze echte rollen en soms zelfs een vleugje romantiek,” aldus Régric.

Een trouw en volwassen publiek

Régric merkt op dat Lefranc inmiddels vooral gelezen wordt door volwassen stripliefhebbers. “De reeks is meegegroeid met haar lezers. Veel mensen die de avonturen vroeger in het Journal Tintin lazen, herontdekken ze nu opnieuw.”

Volgens hem zorgt de balans tussen avontuur en historische authenticiteit ervoor dat de strip zowel nostalgie oproept als relevant blijft.

Wat brengt de toekomst?

Naast Lefranc werkt Roger Seiter aan een nieuw album van Jhen, getekend door Robert Paquet, dat zich zal afspelen in Carcassonne. “Het wordt een terugkeer naar de sfeer van de eerste albums – met drama, mystiek en veel geschiedenis,” aldus Seiter.

Een levend erfgoed

Met De Regatta bevestigen Roger Seiter en Régric dat Lefranc niets aan kracht heeft ingeboet. De reeks blijft trouw aan haar oorsprong, maar weet tegelijk mee te evolueren.

“Lefranc is geen reliek,” besluit Seiter. “Het is een levend erfgoed dat we met respect én plezier verderzetten.”

 

Bron: Gebaseerd op een interview met Roger Seiter en Régric, gepubliceerd door Les Amis de la Bande Dessinée.
(Parafraserende weergave voor nieuwsdoeleinden – alle rechten voorbehouden aan de oorspronkelijke auteur en uitgever.)