©hub-festival-valenciennes-2024
Hub, echte naam Humbert Chabuel (°1969), is een Franse scenarist en striptekenaar die vooral bekend werd met de populaire reeks Okko (2005–2015), een avonturenverhaal dat zich afspeelt in een denkbeeldig feodaal Japan met een vleugje fantasy.
In plaats van eindeloos spin-offs of prequels aan Okko te breien, koos Hub na afloop van die saga bewust voor een totaal nieuw project. Gefascineerd door de Meso-Amerikaanse beschavingen sinds zijn jeugd, herlas hij het boek Azteca van Gary Jennings – een roman die hem als tiener had geboeid – om zich opnieuw te verdiepen in het Azteekse rijk van de 15e eeuw. Daaruit groeide De Slang en de Speer, een ambitieus historisch moordmysterie dat zich afspeelt in 1454, op het hoogtepunt van het Azteekse rijk – voor de komst van de Spaanse conquistadores. Hierdoor kon Hub een samenleving portretteren die nog onaangetast was door Europese invloeden.
Hij schreef het scenario volledig uit voor hij aan het tekenen begon, en werkte jaren aan dit groots opgevatte project. Wat oorspronkelijk als een trilogie van circa 500 pagina’s was aangekondigd, werd uiteindelijk gepland als een reeks van vijf delen van telkens zo’n 100 tot 120 pagina’s. De strip verschijnt bij uitgeverij Delcourt, in de collectie "Terres de Légendes" en bij ons in het Nederlands bij Silvester uitgeverij.
Het verhaal van De Slang en de Speer speelt zich af in 1454, terwijl een zware hongersnood het Azteekse rijk teistert. Mensenoffers worden opgedreven om de zwijgende goden gunstig te stemmen. In deze grimmige context worden verspreid over het land de gemummificeerde lichamen van jonge vrouwen aangetroffen – op gruwelijke wijze verminkt (zonder ogen of tanden) en met kalk over het bovenlichaam.
De autoriteiten in hoofdstad Tenochtitlan houden de zaak stil en roepen de hulp in van Slang, een hoog ambtenaar zonder armen, intelligent maar meedogenloos, die het onderzoek in het geheim moet leiden. Ondertussen ruikt de hogepriester Cozatl onraad: de rituelen lijken te veel op die van zijn eigen orde, gewijd aan de regengod Tláloc. Hij roept zijn jeugdvriend Oog-Speer terug, met de opdracht de waarheid te achterhalen en zijn tempel te vrijwaren van verdenking.
Zo ontstaan twee parallelle speurtochten: Slang wil de zaak onderdrukken in opdracht van het regime, Oog-Speer zoekt de waarheid in opdracht van de religie. De twee mannen hebben een gedeeld verleden: ze groeiden samen op, maar zijn intussen bittere vijanden geworden. Terwijl het onderzoek vordert, werpen flashbacks licht op de traumatische gebeurtenissen die hun vriendschap deden ontsporen.
De thriller combineert een moordonderzoek met een diepgaande karakterstudie en een authentieke evocatie van het Azteekse leven. De sfeer roept een mix op tussen Seven en De mysterieuze steden van goud – spannend, brutaal en mysterieus tegelijk.
Oog-Speer
Zoon van een eenvoudige verenambachtsman, geboren op een ongeluksdag in de kalender en dus bij voorbaat verdacht. Toch groeit hij op tot een rechtvaardige en vindingrijke man. Hij aanvaardt de opdracht van Cozatl en ontwikkelt zich gaandeweg tot een volwaardig speurder. Getekend door het verleden en verantwoordelijk voor zijn zussen, is hij zowel kwetsbaar als vastberaden. Hij omringt zich met twee bijzondere reisgezellen: de blinde, excentrieke Tchitchica (die zich uitdrukt in hiërogliefen) en de reusachtige Lange Benen. Samen vormen ze een onwaarschijnlijk maar effectief drietal.
Slang
Afkomstig uit een aristocratische familie, geboren zonder armen. Hij bouwde een indrukwekkende carrière uit als overheidsdienaar en vertrouweling van de machthebbers. Slang is genadeloos, intelligent, hautain en heeft een diepe afkeer van Oog-Speer. Zijn fysieke beperking compenseert hij met brute efficiëntie. In de loop van het verhaal ontrafelen we de complexe motieven achter zijn gedrag, zijn trauma’s en zijn drang naar erkenning. Hij wordt gedwongen samen te werken met zijn oude rivaal – en die confrontatie verandert hem.
Cozatl
Zoon van een krijger en nu grootpriester in dienst van Tláloc. Cozatl is een bedachtzame, diplomatieke figuur, verscheurd tussen vriendschap en religieuze plicht. Hij wil de reputatie van zijn tempel beschermen zonder zijn ziel te verkopen. Hij blijft in de schaduw, maar zijn beslissingen hebben grote invloed op het verloop van het verhaal.
De overige personages – zoals de bijgelovige, sarcastische Tchitchica en de zwijgzame reus Lange Benen – zorgen voor luchtige toetsen en extra spanning.
|
|
Vanaf het eerste album viel De Slang en de Speer op door zijn originaliteit. Azteekse geschiedenis als decor voor een thriller is zeldzaam in de stripwereld, en al zeker zonder Europese blik. Hub reconstrueert deze wereld met documentaire precisie, van architectuur tot rituelen. Zijn gebruik van authentieke Nahuatl-termen, met verklaringen onderaan de pagina, onderstreept de immersieve ambitie van het werk.
Scenaristisch is het verhaal rijk, complex en veeleisend. De structuur wisselt voortdurend van perspectief, tijd en locatie. In het begin is dat even wennen – sommige lezers vonden de eerste 50 pagina’s verwarrend – maar wie volhoudt, ontdekt een gelaagd en meeslepend verhaal. De combinatie van mysterie, machtsstrijd, religieuze spanningen en psychologische confrontaties geeft het boek een grote diepgang. Elke flashback versterkt de spanningsboog.
Grafisch is de reeks prachtig en indrukwekkend. Hub tekent met een rijke, verzorgde lijn en een oog voor detail dat zelden geëvenaard wordt. Elk gebouw, elke kostuumversiering, elk landschap is met liefde en vakmanschap neergezet. De kleuren van Li (de vaste coloriste) versterken de sfeer met warme, bedompte tinten voor het heden en koele, sepiagetinte schakeringen voor het verleden. De bladschikking en inkadering zijn bijzonder dynamisch, met sterke close-ups en cinematografische afwisseling.
Hoewel De Slang en de Speer duidelijk het werk is van dezelfde auteur als Okko, verschilt het sterk in toon. Beide reeksen draaien rond een trio hoofdpersonages, maar waar Okko fantasy en actie vermengt met lichte humor, kiest De Slang en de Speer voor een trager tempo, introspectie en thrillerachtige spanning. De magie is hier niet bovennatuurlijk, maar zit in het geloofssysteem en de culturele context. De sfeer is grimmiger, de psychologie realistischer. Fans van Okko zullen de stijl van Hub herkennen, maar krijgen een volwassener en meer gelaagd verhaal voorgeschoteld.
De strip werd bij verschijning zeer goed onthaald. Het eerste deel kreeg lof voor zijn narratieve ambitie en visuele pracht. ActuaBD omschreef het als een "thriller om in te verdwalen, boeiend en vernieuwend", terwijl Planète BD sprak van een "rijk en evenwichtig album dat veelbelovend is voor de rest van de reeks". Ook het publiek was enthousiast – met goede verkoopcijfers en een trouwe lezersschare. Deel drie bevestigde het succes en verstevigde de reputatie van de reeks.
Hoewel de reeks (nog) geen grote prijs heeft gewonnen, stond ze wel op longlists voor onder meer de Prix Polar en Série en werd ze meermaals genoemd in eindejaarslijstjes. In stripwinkels zoals Fnac werd het album herhaaldelijk als “favoriet van het jaar” gepresenteerd. Hub werd ook uitgenodigd op belangrijke festivals als Angoulême en Quai des Bulles. De algemene teneur: De Slang en de Speer is een van de meest opvallende, doordachte en unieke reeksen van de afgelopen jaren.
We zijn dan ook blij en kijken uit naar het verschijnen van deel 4 die we eind dit jaar mogen verwachten. Wil je als eerste op de hoogte blijven dan schrijf je je best in op deze succesreeks en je krijgt een update vanaf we meer nieuws hebben.