Skip to main content

Interview met Paolo Grella, illustrator van Pompeii: Assa

geschreven door Stripweb
29 juni, 2025

Eind april boden we jullie een op onze Franse versie van de website een preview aan van het eerste deel van de reeks Pompeï, samen met de kans om deel te nemen aan een signeersessie met Paolo Grella ter gelegenheid van de lancering van Assa. Vandaag bedanken we Paolo van harte voor zijn bezoek, zijn tekeningen en de tijd die hij nam om op onze vragen te antwoorden.

 

Interview met Paolo Grella

1) Wat trok u aan in de wereld van het oude Rome, en meer bepaald in de context van Pompeï?

Paolo GrellaIk ben geboren en getogen in Rome, dus ik heb de oudheid als het ware van jongs af aan ingeademd. Ik ben altijd gefascineerd geweest door deze historische periode – zowel door de architectuur als door de uniciteit en grootsheid van het Romeinse Rijk. Pompeï heeft voor elke Italiaan een bijzondere charme, met zijn kunst, zijn schoonheid en zijn tragedie.

 

2) Is er nog een historische periode of wereld die u graag zou illustreren? 

Ik hou erg van de 17e eeuw, een bijzondere periode vol grote ontdekkingen, kunst en machtige rijken in conflict… vooral een maritiem verhaal dat zich in die tijd afspeelt spreekt me aan.

 

3) Hoe verliep de samenwerking met scenaristen Rudi Miel en Fabienne Pigière? Had u enige grafische of narratieve vrijheid?

We hadden al eerder samengewerkt aan Libertalia, en vanaf het begin hebben zij mijn stijl altijd gerespecteerd. Ze hebben me altijd een zekere vrijheid van expressie gegeven – zowel grafisch als narratief – zolang het verhaal maar werd gerespecteerd.

libertalia-grella-stripweb

 

4) Uw stijl wordt vaak omschreven als donker en expressief. Hoe heeft u de sfeer van Pompeï vlak voor de ramp benaderd?

Voor Pompeï moest ik minder impressionistisch en gedetailleerder te werk gaan. Er waren zoveel elementen om weer te geven, dat het zonde zou zijn geweest om ze op te offeren aan een bepaalde stijlkeuze. In feite bevat Pompeï veel minder zwart en is het minder somber dan mijn vorige werken – tenminste tot het moment dat de uitbarsting nadert. Dan worden de kleuren meer gedempt en neemt het drama het over.

 

5) Heeft u documentatie of veldonderzoek gedaan om de stad en haar inwoners zo getrouw mogelijk te reconstrueren?

Ja, een strip zoals deze vergt heel wat onderzoek. De scenaristen, en vooral Fabienne die archeologe is, hebben me daarbij goed op weg geholpen. Daarna ben ik zelf verder gegaan met het verdiepen in de historische periode, schilderstijlen, architectuur, kleding, reconstructies van gebouwen enzovoort.

 

6) Is er een specifieke prent of pagina in het album waar u bijzonder trots op bent? Waarom?

De dubbele pagina 6 en 7, waarop Pompeï en de omliggende streek inclusief de Vesuvius gereconstrueerd worden, was bijzonder gedetailleerd en vermoeiend om te maken...

POMPEI_312-233_HR-print-FR-6POMPEI_312-233_HR-print-FR-7

© 2025 Pompéi T1 - Miel Rudi, Pigière Fabienne & Grella Paolo - Ed. Anspach

 

En dan de laatste pagina, waar ik het effect van de asstorm heb gerealiseerd door echte vulkanische as van de Cumbre Vieja op La Palma met aquarelverf te mengen.

Assa dernière page Extrait

© 2025 Pompéi T1 - Miel Rudi, Pigière Fabienne & Grella Paolo - Ed. Anspach

7) Assa is een sterke vrouwelijke figuur in een historische context die vaak door mannelijke personages wordt gedomineerd. Hoe heeft u haar voorgesteld?

Het contrast is volgens mij aanwezig doorheen het hele verhaal. Assa probeert te ontsnappen aan haar lot, maar het Romeinse leven van toen was meedogenloos. Toch slaagt ze erin haar weg te vinden dankzij haar kracht en vastberadenheid. Haar karakter moest ook zichtbaar zijn in de tekening, daarom heb ik haar voorgesteld als een sterke en vastberaden vrouw, met een strenge, strijdlustige blik – zoals op de cover.

 Couverture

8) Is er een vervolg voorzien? Welk personage zal daarin centraal staan? En op welk personage kijkt u het meest uit om te tekenen?

Pompeï is voorlopig gepland als een reeks van vier albums. Elk deel vertelt een afgerond verhaal en laat een stukje zien uit het leven van een personage. Het idee is om vier verschillende perspectieven te tonen op het gebeuren dat leidde tot de ondergang van Pompeï – die het tegelijk onsterfelijk maakte. Ik werk momenteel aan het tweede deel, dat het verhaal vertelt van een gladiator. De sfeer en setting zijn volledig anders dan in het eerste album. Elk album belicht een ander aspect van Pompeï, vlak voor het einde.

 

9) Hoe kijkt u vandaag naar uw artistieke evolutie sinds uw debuut met L’ombre du temps?

Er is veel tijd verstreken, en ik heb ook veel pagina’s getekend sinds die eerste reeks. Ik heb mezelf nooit echt geanalyseerd op dat vlak, maar ik kijk met trots terug op die periode. Le Manuscrit interdit (L’ombre du temps) was mijn eerste werk – een reeks volledig in directe kleuren geschilderd, met een complexe sfeer tussen Tibet, India en het Los Angeles van de jaren ’50. Ik vind het derde deel van die serie nog steeds een sterk boek. Als ik het vandaag bekijk, ben ik er nog steeds trots op.

manuscrit-interdit-grella-bdweb

 

Slotwoord

Deze boeiende inkijk achter de schermen van Pompeï laat ons de artistieke en historische rijkdom van dit eerste deel nog beter begrijpen. Met zijn minutieuze reconstructies, krachtige hoofdpersonage en subtiele grafische aanpak levert Paolo Grella een intens en meeslepend werk af.
Goed nieuws voor wie al verkocht is: een tweede deel is in de maak en neemt ons mee in de wereld van de gladiatoren.
Een exacte verschijningsdatum is nog niet bekend, maar één ding is zeker – het wachten zal de moeite waard zijn.

Daarbij komt nog meer werk van Grella op ons af... binnenkort meer hierover in onze nieuwsbrief. Wil je verder op de hoogte blijven van zijn nieuwe strips die binnenkort verschijnen, dan hoor je het eerst op Stripwebnieuws.