Interview met Yoann & Fabien Vehlmann
In de Franstalige BDWeb-nieuwsbrief van september presenteerden we de carrières van Yoann Chivard en Fabien Vehlmann.
Vandaag, na de release van Super Groom 3 - The Gaia strategie in het Frans en een maand voor de release in het Nederlands, bieden we een interview aan over deze samenwerking die zijn stempel heeft gedrukt op de stripwereld. Een moderne en eigenzinnige kijk op Robbedoes, een combinatie van humor, avontuur en reflectie.
1. Hoe ontstond het idee om Robbedoes te transformeren tot een moderne superheld met Super Groom?
Yoann : Na het album De schaduwzijde van Z, waarin Robbedoes in een weerwolf veranderde, had ik, voor de lol, het idee dat hij bijwerkingen zou ondervinden na zijn terugkeer op aarde. Vreemde krachten en onverklaarbare vermogens zouden hem tot een soort "onvrijwillige superheld" kunnen maken.
Toevallig had het blad Robbedoes een kort verhaal nodig voor het Batman-jubileumnummer en vroegen ze ons of we een idee hadden met onze personages, Robbedoes en Kwabbernoot. Toen stelden we ons voor dat Robbedoes Batman zou vergezellen op een van zijn uitstapjes, vermomd als "supergroom" of "Groom Boy".
Vehlmann : Ik vond het idee om een parallel te trekken tussen twee striphelden geboren in 1938, maar met een heel ander lot, erg leuk: Robbedoes was een Frans-Belgische beroemdheid, natuurlijk... maar Superman was een wereldster! Dat is een beetje irritant voor Robbedoes , haha.
2. Wat waren je doelen met de lancering van deze serie: een eerbetoon aan, een parodie op of een modernisering van Robbedoes?
Yoann : Gezien het enthousiasme dat dit "Robbedoes-superheldenverhaal" opriep, leek het idee om een serie te ontwikkelen over een personage met krachten, een ietwat onhandig personage (wiens geheime identiteit onbekend is voor de mensen om hem heen), een idee dat de moeite waard was om te onderzoeken. Zo wilden we een jonger publiek bereiken dan de klassieke serie. Dit stelde ons in staat een nieuwe serie te creëren die onze invloeden combineert: Frans-Belgische strips, Amerikaanse strips en manga.
Vehlmann : Ik zou het eerder een welwillende pastiche van superheldenverhalen noemen, de Europese visie op de superheldenmythe. Scenarioschrijver Serge Lehmann legde, toen hij meewerkte aan "The Chimeric Brigade", heel goed uit dat de Fransen en de Belgen in de jaren 20 en 30 ook "superheldenmythologieën" creëerden (en die ook heel goed in stand hadden kunnen houden), maar dat de Tweede Wereldoorlog een einde maakte aan deze verbeelding door de ideologische gevaren die verbonden waren aan het begrip "superman" te benadrukken. We zijn ons helaas maar al te goed bewust van de misstanden die gepaard gaan met elke vorm van supermacht... Maar tegelijkertijd zijn Yoann en ik stripfans! Dus met Supergroom brengen we een ode aan dit geliefde genre, maar houden we een beetje ironische afstand.
3. Het personage Robbedoes wordt vaak geassocieerd met onschuld en humor. Wat brengt zijn alter ego, "Super Groom", dat donkerder of juist volwassener is?
Yoann : Sinds de jaren 80 heeft het superheldenthema een keerzijde: voor de hoofdpersoon een grotere gevoeligheid, een andere kijk op de wereld om hem heen. Dit stelt ons in staat om onze focus een beetje te verleggen van Robbedoes/Super Groom, naar het milieu, de maatschappij, de politiek, de moraal, enzovoort. Zoals we weten: "met grote macht komt grote verantwoordelijkheid."
Vehlmann : Ik weet niet of Super Groom donkerder is, maar het pakt wel degelijk serieuze onderwerpen rechtstreeks aan, zoals de klimaatcrisis en de gevolgen ervan, ja. Aan de andere kant is het altijd vanuit het perspectief van avontuur en gekke humor, en bovendien vond ik deze avonturen meer geschikt voor kinderen dan voor volwassen lezers!
4. In hoeverre is de serie geïnspireerd door Amerikaanse superheldenstrips en hoe heb je deze codes geïntegreerd in het Robbedoes-universum?
Yoann : Robbedoes is al een "superheld" in de zin dat hij situaties redt, soms wanhopige. Er was niet veel voor nodig om hem tot een "superheld" te maken; alle ingrediënten waren al aanwezig:
Rommelgem is met zijn uitvindingen een ware generator van superkrachten.
©2025 - Super Groom 3 - Vehlmann & Yoann - Dupuis
Robbedoes heeft met zijn wil om het goede te doen, zijn moed en zijn vasthoudendheid al alle ingrediënten van een superheld.
Zorglub was zelf al een soort superschurk, zoals James Bond, met zeer ambitieuze plannen die onze vrienden op buitengewone avonturen leidde. Als een Rocketeer, op wie zijn kostuum is geïnspireerd. Super Groom is een gewone man met buitengewone vaardigheden. Hij zal uiteindelijk, min of meer in zijn eentje, proberen de gerechtigheid te herstellen waar die bedreigd wordt.
Vehlmann : Ik vond het ook leuk om te laten zien dat Robbedoes bijna heldhaftiger is wanneer hij de kleine oude dame in zijn buurt helpt dan wanneer hij zijn kostuum aantrekt... Ik herinner mensen er graag aan dat ware daden van vrijgevigheid vaak klein, discreet, maar essentieel zijn.
©2025 - Super Groom 3 - Vehlmann & Yoann - Dupuis
Aan de andere kant was het ook erg grappig om Super Groom te laten zien die ernaar streeft een "milieuvriendelijke" superheld te zijn... dat wil zeggen, iemand die geen onbeperkte energiekrachten heeft. Want, laten we eerlijk zijn, als er één grote filosofische en morele blinde vlek is in het superheldengenre, dan is het wel die fantasie van overmatige energie, zonder grenzen. Terwijl een basiskennis van de natuurkunde ons eraan herinnert dat dat simpelweg niet mogelijk is. Dit is een fantasie die vaak wordt gedeeld door onze consumptiemaatschappij: we leven alsof de hulpbronnen van de planeet oneindig zijn... Spoiler alert: dat zijn ze niet, en we zullen ons er uiteindelijk zorgen over moeten maken.
5. Wat betekent het voor jullie, als auteurs, dat jullie "De Avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot", een iconische Frans-Belgische stripreeks, nieuw leven hebben ingeblazen?
Yoann : Voor mij was het een kinderdroom. Ik was een levenslange fan van Franquin, inclusief zijn werk aan de Robbedoes- en Kwabbernoot-reeks en Marsupilami. Mijn eerste pogingen om deze personages te creëren dateren uit de tijd dat ik op de middelbare school zat; ik moet toen tussen de 14 en 16 jaar oud zijn geweest. De kans krijgen om aan een serie als Robbedoes en Kwabbernoot te werken, is een enorme prestatie voor een auteur zoals ik, die zich altijd verbonden heeft gevoeld met de leringen van de grote meesters.
In die zin denk ik dat ik me bescheiden en eerlijk gezegd, zonder bijbedoelingen, volledig heb gegeven aan deze serie, en ik moet zeggen, met plezier en plezier dankzij de kans die ik kreeg om samen te werken met mijn vrienden, Fabien Vehlmann, Fred Blanchard, Hubert, enz.
Vehlmann : ...ah Hubert, het maakt me blij om weer aan hem te denken, zowel als colorist als als schrijver, want hij was ook op dat andere vlak echt getalenteerd... Wat Fred betreft, zijn briljante ontwerpen en wijze adviezen waren vaak van onschatbare waarde voor ons; we vonden het geweldig om met hem te werken!
Dan, wat betreft het aspect van de "kinderdroom", het grappige is dat toen ik tiener was en "Guust Flater" las, ik droomde... van werken op de redactie van Robbedoes, zoals Franquin het zich had voorgesteld!! Ik wist dat het geen "echt" schrijven was... maar toch mengde ik realiteit en fictie een beetje, haha! Dus wat een plezier om mijn doelen te bereiken, vele jaren later!
6. Hoe vond je de balans tussen trouw blijven aan de mythe en je eigen visie erop toepassen?
Yoann : Alle Robbedoes-auteurs hebben hun eigen visie bijgedragen. Er is een origineel kader dat min of meer door Franquin is vastgelegd, en vervolgens heeft elke "opvolger" dat verrijkt en aangepast, zonder het te beschadigen.
Dit is precies wat we hebben besloten te doen door perspectieven voor de serie te tekenen, niet door te proberen de personages nostalgisch te houden naar een vervlogen tijdperk, zoals de jaren 60. Integendeel, we hebben ze personages van hun tijd gemaakt, gericht op de zorgen en uitdagingen die onze toekomst te wachten staan. We hebben behouden wat wij beschouwden als de essentiële ingrediënten van een Robbedoes: humor, avontuur en een vleugje fantasie (ingrediënten die soms aanwezig zijn in Franquins werk).
Vehlmann : Ja, en dit fantastische was ook aanwezig in Tomé & Janry, in een pseudowetenschappelijke vorm (met Rommelgems toverdranken). Dus, het is omdat ze een monsterlijke transformatie van Dupilon opvoerden, in het korte verhaal "The Incredible Burp", dat ik mezelf bijvoorbeeld toestond om te brainstormen over het idee van Groom-Garou, voorgesteld door Yoann! Het leek ons acceptabel in de serie... hoewel we daarna een salvo groen hout kregen van oude fans op bepaalde verzamelaarsforums, toen "De schaduwzijde van Z" uitkwam, haha!! Maar het grappige is dat ditzelfde album nu een van die albums is waar mensen het meest spontaan en met genegenheid met me over praten, op festivals!! Alsof ze willen zeggen dat smaken en kleuren verschillen van lezer tot lezer, maar ook van generatie tot generatie...
7. Welke bijpersonages (Rommelgem, Spip, ...) vond je het leukst om opnieuw te bezoeken?
Yoann : Zorglub, Rommelgem, Zantafio, en natuurlijk ook de nieuwe personages.
Vehlmann : En van onze nieuwe personages heb ik een zwak voor Poppy Bronco, onze arme "Chuck Norris", haha... Maar verder was het voor mij ook geweldig om in deze magnifieke speelgoedkist te kunnen "graven" en met al deze helden te spelen, maar vooral met al deze schurken (ik heb een zwak voor Zantafio, die bijna tragisch is in zijn luis)... Oh, en ook met de marsupilami, voor de duur van een album!!
8. Wat raakt je het meest aan de band die lezers met dit personage hebben na meer dan tien jaar met Robbedoes?
Vehlmann : Ik vind het geweldig dat sommige Robbedoes-lezers hem nog steeds aan hun kinderen voorstellen... In het mangatijdperk is dat best ontroerend!
9. De serie "De Avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot" is voor deel 56, met zijn zeer unieke verhaal, overgeplaatst naar Abitan, Guerrive & Schwartz. Kun je ons de omstandigheden van dit heengaan en je gevoelens hierover vertellen?
Vehlmann : Ik wil er graag op wijzen dat, in tegenstelling tot wat ik soms hoor, ons vertrek bij "Robbedoes en Kwabbernoot" in der minne is geregeld; we zijn niet ontslagen, haha!
Sterker nog, naarmate we steeds meer plezier beleefden aan de Supergroom-spin-off, bood Dupuis Publishing aan om anderen de originele serie te laten overnemen, zodat deze niet "geblokkeerd" zou worden. Dat was een heel begrijpelijk argument – en dus accepteerden we het, mits we ons contract opnieuw zouden onderhandelen.
Ik vind het ook volkomen normaal dat de nieuwe eigenaren doen wat ze willen met het personage: het zal natuurlijk anders zijn dan Yoann en ik, en dat is het leuke, dat is wat het spannend maakt. Dus ik hoop dat ze er veel plezier aan beleven en wens ze veel succes!
10. Hoe zou je jullie werkwijze als duo omschrijven?
Yoann : Fabien en ik hebben altijd heel nauw samengewerkt, met waardevolle, lange momenten waarin we ideeën uitwisselden over aankomende nieuwe albums. Fabien is een goede luisteraar en hij vroeg me vaak wat ik wilde qua tekeningen, decors, personages en sfeer, wat me veel vrijheid gaf en me in staat stelde om altijd de albums te tekenen die ik wilde. Daarvoor wil ik hem bedanken!
Vehlmann : Allereerst hebben we veel gelachen tijdens onze werksessies, een beetje als twee kinderen die kattenkwaad uithalen... En Yoann live een personage of een pose zien schetsen op een vel papier, blijft eerlijk gezegd een van de grootste geneugten van mijn carrière als scenarioschrijver!! Hij heeft echt het unieke vermogen om een tekening tot leven te brengen met slechts een paar potloodstreken, het is best gek om dit kleine wonder live te zien!!
11. Fabien, hoe schrijf je een script met Yoanns unieke stijl in gedachten?
Vehlmann : Over het algemeen maak ik er altijd een punt van om scripts op maat te schrijven, dus ik heb met Yoann geprobeerd hem te laten focussen op zijn sterke punten, namelijk buitengewone werelden, maar ook personages met gezichten, en natuurlijk ook dieren (zijn Spip is een van de mooiste in de serie, naar mijn bescheiden mening).
©2025 - Super Groom 3 - Vehlmann & Yoann - Dupuis
12. Yoann, hoe vertaal je Fabiens instructies naar een grafisch universum?
Yoann : Fabien is een van die getalenteerde schrijvers die hun visie moeiteloos overbrengen aan hun illustrator. Als ik Fabiens scripts lees, komen de beelden bijna direct bij me op, zonder al te veel moeite. Als er een paar zeldzame momenten waren waarop ik niet zeker was van het idee, spraken we af en bespraken we het... probleem opgelost.
13. Wat waren je grootste creatieve samenwerkingen en meningsverschillen door de jaren heen?
Yoann : Ik kan me geen ruzies herinneren over onze samenwerking; het was altijd een plezier, integendeel!
Vehlmann : Nooit ruzies, alleen maar gelach! En als we niet meteen het gewenste resultaat bereikten, gingen we gewoon weer aan de slag om het de volgende keer beter te doen...
14. Kunnen we hopen op een terugkeer van Super Groom, of meer in het algemeen, Robbedoes, onder jouw toezicht, of beschouw je dit avontuur als definitief afgesloten?
Yoann : De tijd zal het leren, maar voorlopig zijn er geen plannen in die richting. Persoonlijk beschouw ik dit hoofdstuk met Dupuis als afgesloten. Er opent zich misschien nog een ander, misschien in de toekomst, wie weet?
Vehlmann : Sterker nog, ik geef toe dat ik het idee van een audiovisuele bewerking erg zou waarderen. Ik denk dat onze onhandige superheld veel potentie heeft voor een kleurrijk, humoristisch avontuur!
15. @Vehlmann : @Vehlmann: Satania, een samenwerking met de familie Kerascoët, komt in oktober uit. Hoe is dit project tot stand gekomen en wat was jouw persoonlijke inbreng?
Vehlmann : Satania is eigenlijk de heruitgave van een werk dat eerst door Dargaud werd uitgegeven en later door Soleil werd voltooid. Nadat we samen met de familie Kérascoët "Jolies ténèbres" hadden geschreven (gebaseerd op een idee van Marie Pommepuy), kwamen we overeen om een project te creëren dat dit keer voort zou komen uit een van mijn ideeën. En ik stelde dit undergroundverhaal voor, natuurlijk sterk geïnspireerd door "Journey Under the Earth", maar dan meer psychedelisch.
16. @Vehlmann Satania herleeft de verbeelding van Jules Verne met een duistere en intieme dimensie. Wat wilde je overbrengen met Charlie's verhaal?
Vehlmann : Met Charlie wilde ik dit avontuur omvormen tot een soort innerlijke odyssee, via de psyche en waanzin van de heldin, die wanhopig op zoek is naar haar broer. Hij verdween tijdens een speleologie-expeditie terwijl hij probeerde het bestaan van de Hel aan te tonen... gebaseerd op Darwins theorie, haha – een idee dat ik zowel erg grappig als opwindend vond om te ontwikkelen en te rechtvaardigen. En afgezien van de verwijzing naar Verne, komt het ook behoorlijk dicht in de buurt van een inwijdingsreis à la Myazaki, met zijn ongelooflijke "Shihiro's Voyage" en zijn fantastische bestiarium.
17. @Yoann Je stijl staat bekend om zijn energie en graphic fantasy. Hoe heb je je tekenwerk zien evolueren tussen je beginjaren (Phil Kaos, Toto het vogelbekdier) en nu?
Yoann : Met Robbedoes heb ik geleerd om strenger en veeleisender te zijn. Ik ben me steeds meer bewust van mijn grenzen...
18. @Yoann Kun je ons iets vertellen over je volgende stripboekproject?
Yoann : Ik werk aan een graphic novel over actuele gebeurtenissen voor Casterman. Daarna een nieuwe serie die ik samen met Benjamin Richard schrijf voor Ankama.
19. Als je een universum (behalve Robbedoes) zou kunnen kiezen om nog eens samen aan te werken, welk zou dat dan zijn?
Yoann : Fabien en ik zijn veelzijdige auteurs; we kunnen heel verschillende universums verkennen. De vraag is dan: welke universums/thema's zouden we niet willen verkennen? Maar ik geef toe dat ik geen tijd heb om mezelf die vragen te stellen.
Vehlmann : Wat zeker is, is dat als we nog eens samen aan een verhaal zouden werken, ik er veel dieren in zou opnemen, want Yoann tekent ze als geen ander!!!
Hiermee is het interview afgerond.
Met Super Groom zijn Yoann en Fabien Vehlmann erin geslaagd een gedurfde en humoristische herinterpretatie van Robbedoes te bieden, een mix van een eerbetoon aan superhelden en een reflectie op onze hedendaagse wereld. Hun creatieve samenwerking, voortdurend gedreven door de drang om te vernieuwen en te verrassen, heeft zijn stempel gedrukt op de Frans-Belgische stripwereld. Hoewel dit misschien het laatste Robbedoesavontuur in handen van Yoann en Vehlmann is, zal de indruk die dit duo op Robbedoes en zijn vertakkingen heeft achtergelaten, een blijvende indruk in de harten van de lezers achterlaten.
Mis Super Groom 3 niet, die op 15 oktober uitkomt. Stripweb biedt je voor de gelegenheid een exclusief, genummerd ex libris aan. Gelimiteerd tot 50 exemplaren.