Stripweb

Maandbrief Juni 2025

Geschreven door Stripweb | Jun 2, 2025 1:50:55 PM

Philippe Buchet: van rollenspel tot space opera Konvooi

Philippe Buchet is een Franse striptekenaar en inkleurder, geboren op 17 mei 1962 in Juniville, in de Ardennen. Hij is vooral bekend van zijn sciencefictionreeks Konvooi, maar zijn parcours is op z’n zachtst gezegd origineel: van caféramen en illustraties voor tijdschriften tot de spectaculaire pagina’s van een cult-space-opera. In dit artikel schetsen we een volledig portret van Buchet – van zijn bescheiden begin in persillustratie en de wereld van het rollenspel, tot zijn beslissende ontmoeting met scenarist Jean-David Morvan en hun eerste gezamenlijke reeks Nomad. We gaan ook dieper in op zijn hoofdwerk Konvooi (uitgegeven bij Delcourt) en de spin-offs zoals De Kronieken van Konvooi, 1000 Nävis en het artbook Konvooi – Blockbuster, en we besteden aandacht aan minder bekende samenwerkingen.

Van de Ardennen tot de eerste tekeningen

Geboren in 1962 in de Ardennen, raakt Philippe Buchet al op jonge leeftijd gefascineerd door tekenen. Tijdens zijn tienerjaren verlaat hij de middelbare school vóór het eindexamen – hij ziet het niet zitten om zijn vijfde te herdoen. Hij trekt naar Parijs om van zijn tekenkunsten te leven. In de Franse hoofdstad werkt hij als etaleur (hij schildert winkelgevels en uithangborden) en maakt hij illustraties voor de lokale pers en de filmwereld. Enkele jaren later vestigt hij zich in Reims, waar hij als freelancer werkt voor reclamebureaus en promotionele strips en affiches maakt. Zijn veelzijdige talent levert hem de functie op van art director in een bedrijf gespecialiseerd in interne communicatie en getekende reclame. Die functie oefent hij bijna tien jaar uit.

Het is in die Reimse periode dat Buchet twee bepalende ontmoetingen heeft: enerzijds met tekenaar Sylvain Savoia (de latere auteur van Marzi), anderzijds met scenarist Jean-David Morvan, een generatiegenoot met wie het meteen klikt. In 1994 richten Buchet, Morvan en Savoia samen Atelier 510 TTC op, een collectief dat de bakermat zal vormen van hun eerste grote projecten. Al snel komt hun eerste gezamenlijke reeks tot stand: Nomad.

 

 

 

 

 

 

De ontmoeting met Morvan en het avontuur Nomad

De samenwerking tussen Buchet en Morvan begint concreet met Nomad, een cyberpunkstrip met manga-invloeden. De reeks verschijnt vanaf 1994 bij Glénat in de collectie “Akira”. Nomad vertelt het verhaal van een jonge Aziatische hacker in een dystopische toekomst en vermengt uitzinnige actie met sociale kritiek. Buchet tekent de eerste twee delen: Mémoire vive (1994) en Gaïjin (1995), op scenario van Morvan. Zijn energieke, gedetailleerde tekenstijl draagt bij tot het succes van de reeks.

Na twee albums verlaat Buchet het project, dat verdergezet wordt door Sylvain Savoia. Toch vormt Nomad de basis van de langdurige creatieve samenwerking tussen Morvan en Buchet. In 1998 brengen ze samen het humoristische one-shot La Quête des réponses uit, een parodie op het fantasygenre die eerder als kortverhaal verscheen in het rollenspelblad Dragon. De strip verschijnt datzelfde jaar als album bij Delcourt en toont Buchets gevoel voor humor en expressieve stijl – en de versterkte creatieve band tussen de twee auteurs.

Konvooi: het vlaggenschip van de Franse SF-strip

In 1998 starten Buchet en Morvan met Konvooi, een sciencefictionreeks die uitgroeit tot een van de pijlers van het Delcourtfonds. De strip vertelt het verhaal van Nävis, een jonge vrouw en de enige mens aan boord van een gigantisch ruimtekonvooi dat de melkweg doorkruist op zoek naar bewoonbare planeten. Nävis, opgegroeid als wild kind op een maagdelijke planeet, leert zich staande houden in een universum vol politieke intriges, gevaarlijke missies en culturele conflicten.

Vanaf deel 1, In vuur en Vlam (Delcourt, 1998), maakt Buchet indruk met zijn visueel rijke tekenstijl: futuristische decors vol details, inventieve buitenaardse wezens, dynamische actiescènes en een filmische bladschikking. Zijn stijl combineert invloeden uit manga, Amerikaanse comics en de Frans-Belgische traditie en creëert een unieke grafische wereld die het publiek meteen weet te bekoren. Morvan levert een avontuurlijk, humoristisch én maatschappijkritisch scenario. De combinatie slaat aan: Konvooi wordt een commerciële en kritische hit.

Doorheen de jaren bouwen Buchet en Morvan het universum verder uit, met thema’s als kolonialisme, xenofobie en identiteit, verpakt in boeiende verhalen. Buchet kleurt de reeks ook zelf in, met een levendige en meeslepende kleurenpallet – wat hem in 1998 meteen een prijs oplevert op het festival van Solliès-Ville. Andere onderscheidingen volgen, zoals de Prix Jeunesse in Angoulême 2006 en 2008 (voor de delen 8 en 10).

In 2018 was deel 19 verschenen, en tegen eind 2024 telt de reeks al 24 delen die in het Frans zijn verschenen. Bij Arboris is men gestart met een inhaal manoeuvre en hopelijk zitten we binnen een paar jaar op schema. Deel 18 verschijnt in juni 2025. Konvooi blijft een van de populairste instapreeksen voor wie de  SF-strip wil ontdekken.

Een uitgebreid universum: spin-offs en speciale albums

Door het succes van Konvooi breidt het universum zich snel uit. Vanaf 2004 schrijft Buchet mee aan spin-offs die andere aspecten van de wereld van Nävis belichten. Zo is er de reeks "De jeugdjaren van Nävis" (Arboris, 5 delen van 2004 tot 2009), waarin we Nävis als kind volgen op haar thuisplaneet.

 

 

 

 

 

 

Daarnaast verschijnt De Kronieken van Konvooi, zes delen met kortverhalen getekend door gasttekenaars, uitgegeven tussen 2004 en 2008. Bij Arboris verschenen enkel de eerste twee delen. In het Frans kan je de volledige reeks in integrale verkrijgen voor 44.50 euro ( Sillage, chroniques... ) Buchet bewaakt de artistieke coherentie en schrijft mee. Ook is er het artbook Konvooi: Blockbuster (2005), waarin hij zijn grafisch talent tentoonstelt met schetsen, ontwerpen en visuele commentaren. In 2007 verschijnt 1000 Nävis, een album vol schetsen en tekeningen rond het hoofdpersonage – een eerbetoon aan zijn creatieve veelzijdigheid.

 

 

 

 

 

Andere noemenswaardige specials zijn De Verzamelaar (2002), een extra avontuur van Nävis, en Eerste Wapens (2014), waarin haar eerste missies aan bod komen. Die laatste is getekend door Pierre-Mony Chan, met Buchet als scenarist en artistiek supervisor maar werd niet vertaald.

 

 

 

 

Projecten buiten Konvooi

Hoewel Konvooi het hart vormt van zijn carrière, is Philippe Buchet ook betrokken geweest bij andere, minder bekende projecten. In 2006 werkt hij met Morvan aan Wolverine: Saudade, een one-shot uitgegeven door Panini Comics waarin Marvelheld Wolverine naar Brazilië trekt. Buchet brengt zijn eigen tekenstijl naar het Marveluniversum en bewijst dat Europese auteurs ook met Amerikaanse iconen kunnen werken.

In 2010 levert hij het tekenwerk voor deel 1 van de uchroniereeks UUR U: De Russen op de maan, op scenario van Blanchard, Duval en Pécau. De strip stelt zich voor wat er zou gebeuren als de Sovjets als eerste op de maan waren geland. Buchet toont zich hier een meester in realistische en technisch onderbouwde tekeningen.

In 2018 draagt hij bij aan het XIII Mystery-universum met het album Alan Smith (scenario van Daniel Pecqueur), een spin-off van de bekende reeks XIII. Hierin past Buchet zijn stijl aan de realistische, gespierde esthetiek van William Vance aan – en met succes.

Een curieus werkje in zijn bibliografie is 2235: L’odyssée de la retraite (2000), een humoristische toekomstvisie op het pensioenleven, gemaakt in opdracht en verspreid met een cd-rom.

Buchet heeft ook internationale invloeden omarmd. In 2007 brengt hij een residentie door in Tokio, waar hij de mangacultuur van dichtbij ontdekt. Zijn werk blijft gevoed door een mix van Europese, Amerikaanse en Japanse inspiratiebronnen.

Slotbeschouwing

Van de diepe Ardennen tot de verste uithoeken van het heelal: het parcours van Philippe Buchet is indrukwekkend. In enkele decennia heeft hij zich ontwikkeld van lokaal illustrator tot architect van een groot sciencefictionuniversum. Met zijn vloeiende en gedetailleerde stijl, zijn gevoel voor mise-en-scène en zijn gedurfde samenwerkingen heeft hij blijvende impact gehad op het Franse striplandschap.

Konvooi blijft zijn meesterwerk, geliefd bij duizenden lezers, maar Buchet heeft ook laten zien dat hij evenzeer uit de voeten kan in humor, historische avonturen of het Marvel-universum. Hij weet zowel fans van genrestrips als jonge lezers te raken, met zijn toegankelijke stijl en rijke verbeeldingskracht.

Wie Konvooi leest, voelt Buchets passie voor beeldverhalen en zijn plezier in wereldbouw. En wie zijn zijprojecten ontdekt, ziet een nieuwsgierige en veelzijdige maker die nooit stil blijft staan.

Bij stripweb staan we volledig achter deze klassieker en daarom geven een ex libris gelimiteerd op 50 ex bij het verschijnen van deel 18. De afbeelding vind je hieronder.