Geboren in 1970 te Antwerpen, België.
Afgestudeerd in 1993 aan het Sint-Lucasinstituut in Antwerpen, richting toegepaste grafiek met specifieke interesse in striptekenen. Tijdens zijn opleiding ontwikkelde hij een diepgaande passie voor het visuele vertellen, waarbij hij zich bekwaamde in zowel traditionele als moderne teken- en schildertechnieken. Deze vorming legde de basis voor zijn latere carrière als striptekenaar en scenarist, en stelde hem in staat om zijn unieke stijl, gekenmerkt door rijke kleuren en gedetailleerde sfeerschepping, te verfijnen.
Zijn eindwerk Tyndall (1995–2000), dat hij samen met scenarist Luc Van Peborgh ontwikkelde, werd uitgegeven door Arboris. Het groeide uit tot een vijfdelige stripreeks.
|
|
|
|
|
Daarna volgde de fantasy-reeks Voorbij de Steen (2001–2006), eveneens bij Arboris, in een laat-Romeinse fantasiewereld.
|
|
|
|
In 2007 verscheen Cyrano, een one-shot adaptatie van het klassieke toneelstuk, in de Classix-reeks van Standaard Uitgeverij.
Vanaf 2009 begon hij aan de historische fantasycyclus Apostata (t/m 2016), over keizer Julianus de Afvallige. De serie telt zeven delen en werd later vertaald in het Frans.
In 2017 illustreerde hij het one-shot Bloedstollend Brugge (scenario: Bert Gevaert).
Hij startte de fantasyreeks Driftwereld, die verscheen in het blad Eppo en vervolgens werd uitgegeven in drie albums (2019–2021).
In 2023 publiceerde hij de one-shot De adem van de duivel.
In 2025 verscheen Tarare – Het ongelofelijke verhaal van een veelvraat, gebaseerd op een historisch bizarre figuur, en uitgebracht in een luxe editie met extra dossier en genummerde ex-libris.
Ken Broeders creëert fantasy- en historische strips met grote aandacht voor detail en sfeer. Zijn werken getuigen van een ambachtelijke precisie: hij schildert rechtstreeks in kleur, waarbij hij afwisselend acryl, waterverf en plakkaatverf gebruikt, telkens als zowel tekenaar als scenarist. Broeders staat bekend om de intensiteit waarmee hij zijn decors en personages tot leven brengt; zijn epische verhalen balanceren tussen realistische tekenkunst en een rijke, soms bijna filmische verbeelding. Inspiratie put hij uit geschiedenis en mythologie, die hij op meesterlijke wijze verweeft in zijn vertellingen. Daardoor voelen zijn albums tijdloos en meeslepend aan, met scènes die evenzeer betoveren door hun visuele kracht als door hun narratieve diepgang.
1995: “Nieuw Talent” prijs van de Belgische stripgilde en Vlaamse stripfederatie, voor Tyndall.
2010: Stripvos-prijs voor beste Nederlandstalige album (Apostata).