De Italiaanse stripmeester Milo Manara heeft aan de Università degli Studi di Teramo een eredoctoraat (laurea honoris causa) in ‘Media, Arti, Culture’ ontvangen. Tijdens een plechtige academische zitting in een bomvolle Aula Magna werd Manara onthaald met een langdurige staande ovatie van studenten, docenten, artiesten en stripliefhebbers.
Met dit eredoctoraat eert de universiteit niet alleen de uitzonderlijke carrière van Manara, maar ook het beeldverhaal zelf. Strips worden expliciet erkend als een volwaardig cultureel en academisch medium dat het hedendaagse visuele denken en vertellen mee vormgeeft.
Volgens de universiteit krijgt Manara dit eredoctoraat “voor zijn innovatie op het vlak van communicatie via strip en illustratie, voor zijn internationale betekenis als Italiaans auteur in dit medium en zijn onuitputtelijke creatieve activiteit”. Met andere woorden: Manara wordt gevierd als pionier én als ambassadeur van de negende kunst.
Rector Christian Corsi benadrukte in zijn toespraak dat het eredoctoraat niet alleen het uitzonderlijke talent van Manara bekroont, maar ook de culturele waarde van het beeldverhaal. Het is volgens hem de taak van een universiteit om artistieke en intellectuele vrijheid te verdedigen, en zich te verzetten tegen elke vorm van censuur. De strip, die vaak gewaagde thema’s en complexe verbeeldingswerelden verkent, hoort daar volgens Corsi voluit bij.
Tijdens de academische laudatio schetste professor Stefano Traini (Filosofie en theorie van de taal) de grote lijnen van Manara’s carrière: van de eerste samenwerkingen met internationaal gereputeerde scenaristen tot de vele projecten waarin hij kunst, cinema en literatuur met elkaar verbindt. Een bijzondere plaats was weggelegd voor zijn stripbewerking van Umberto Eco’s beroemde roman Il nome della rosa (De naam van de roos).
Die adaptatie geldt als een van de meest ambitieuze projecten uit Manara’s carrière: een filosofische thriller van meer dan zeshonderd pagina’s, vol intertekstuele spelletjes en postmoderne laagjes, vertaald naar de taal van het beeldverhaal. Dat hij dit aandurfde, zegt veel over zijn vertrouwen in de kracht en de volwassenheid van de strip.
Goed nieuws voor de lezers: het eerste deel van Manara’s De naam van de roos is inmiddels verschenen, en deel 2 wordt volgend jaar verwacht. Wie het eerste deel in huis heeft, kan zich dus nu al verheugen op de ontknoping van deze monumentale adaptatie en nog meer nieuws voor de fans want volgend jaar verschijnt de volledige integrale in het Nederlands van Guisepe Bergman!
Manara zelf noemde het eredoctoraat “een absoluut hoogtepunt” in zijn loopbaan. Hij bedankte de universiteit niet alleen voor de persoonlijke erkenning, maar vooral voor het eerbetoon aan het medium strip, dat hier een volwaardige culturele en academische status krijgt. Ook prees hij de nadruk op vrijheid en rebellie tegen censuur, een thema dat doorheen zijn hele oeuvre terugkeert.